Na tekst
slovozakona

Zakon o posebnom porezu na motorna vozila

Izmjene: NN 115/2016

Izmjene i dopune, NN 115/2016. Nastali tekst vrijedio od 1. siječnja 2017. do 31. prosinca 2017.

Ovim je aktom izmijenjeno 19 članaka i dodano 6 članaka.

Članci su navedeni pod svojim brojevima u zakonu, a uz svaki stoji odredba ovoga akta koja ga je promijenila.

Ovako se prikazuje izbrisani tekst, ovako dodani, a okomita crta uz odredbu znači da je u cijelosti dodana ili izbrisana.

Tekst prije ovoga akta · Tekst nakon njega · Važeći tekst

Članak 4. izmijenjenčlankom 1. ovoga akta

(1) U smislu ovoga Zakona pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje:

a) Carinski ured je ustrojstvena jedinica Ministarstva financija, Carinske uprave (u daljnjem tekstu: Carinske uprave) u kojoj se obavljaju svi ili neki poslovi predviđeni carinskim, trošarinskim, poreznim i drugim propisima koji su joj stavljeni u nadležnost.

b) Cesta je svaka javna cesta, ulica u naselju i nerazvrstana cesta i druga javna površina na kojoj se obavlja ili se može obavljati promet motornih vozila.

c) Nezakonita uporaba motornih vozila je svako korištenje, posjedovanje te činjenično ili pravno raspolaganje motornim vozilom na koje u Republici Hrvatskoj nije na propisan način obračunat ili plaćen posebni porez.

d) Proizvođač je pravna i fizička osoba koja proizvodi ili za svoj račun daje proizvoditi motorna vozila na području Republike Hrvatske.

e) Trgovac je svaka osoba registrirana za obavljanje djelatnosti prodaje motornih vozila u Republici Hrvatskoj koja radi daljnje prodaje uvozi nova motorna vozila ili ih nabavlja od proizvođača, drugih trgovaca ili uvoznika u Republici Hrvatskoj ili koja nova motorna vozila unosi iz druge države članice Europske unije.

f) Trgovac rabljenim motornim vozilima je svaka osoba registrirana za obavljanje djelatnosti prodaje motornih vozila u Republici Hrvatskoj koja radi daljnje prodaje uvozi ili unosi rabljena motorna vozila u Republiku Hrvatsku ili takva motorna vozila nabavlja u Republici Hrvatskoj.

g) Novo motorno vozilo je motorno vozilo koje u trenutku unosa, uvoza ili prodaje u Republici Hrvatskoj nije bilo registrirano.

h) Rabljeno motorno vozilo je svako motorno vozilo osim novog motornog vozila.

i) Unos motornih vozila je svaki unos u Republiku Hrvatsku s teritorija države članice Europske unije, kako je propisano zakonodavstvom Europske unije, osim iz trećih teritorija.

j) Uvoz motornih vozila je svaki unos u Europsku uniju iz trećih država, odnosno trećih teritorija, osim ako ovim Zakonom nije drukčije propisano.

k) Prodajna cijena je maloprodajna cijena novog motornog vozila s carinom i porezom na dodanu vrijednost te bez posebnog poreza. U prodajnu cijenu se uključuje i vrijednost dodatne opreme ugrađene u motorno vozilo. l) Tržišna cijena je vrijednost rabljenog motornog vozila na hrvatskom tržištu na dan utvrđivanja porezne osnovice posebnog poreza bez posebnog poreza, s uključenom vrijednosti dodatne opreme koju kao obavijest o prodajnoj cijeni bez iskazanog posebnog poreza na motorna vozila, koja može biti i u obliku cjenika, proizvođač, predstavnički ured i trgovac koji je generalni zastupnik ili uvoznik određene marke motornih vozila u Republici Hrvatskoj dostavlja Carinskoj upravi i koja se primjenjuje na sve trgovce koji u Republici Hrvatskoj prodaju nova motorna vozila te marke.

l) Registrirani trgovac rabljenim motornim vozilima je trgovac rabljenim motornim vozilima koji na temelju poreznog odobrenja prodaje rabljena motorna vozila, obračunava i uplaćuje posebni porez te podnosi izvješća u skladu s uvjetima predviđenim ovim Zakonom i propisima donesenim na temelju njega.

m) Kamper vozilo je motorno vozilo koje sadrži opremu za smještaj, prenoćište i snabdijevanje osoba. Ova oprema može biti u obliku kreveta, sjedalica ili kauča, opreme za kuhanje, spremišta za hranu i opreme za njezino pripremanje.

n) Dostavna »van« vozila su motorna vozila izvedena iz karoserije osobnih automobila s najviše jednim redom sjedala ili motorna vozila izvedena iz karoserije kombi vozila s najviše dva reda sjedala koja se kod nadležnog tijela registriraju kao teretna vozila.

o) »Plug-in« hibridno električno vozilo je motorno vozilo koje za pogonske elemente ima motor s unutarnjim izgaranjem i električni motor čije se baterije, osim iz vlastitog sustava, mogu nadopunjavati i iz vanjskih izvora električne energije.

(2) Na određenje i tumačenje pojmova unos, uvoz, treći teritorij te drugih odredaba ovoga Zakona koje se odnose na područje njegove primjene na odgovarajući način se primjenjuju odredbe trošarinskih propisa koji su na snazi u Republici Hrvatskoj.

Članak 5. izmijenjenčlankom 2. ovoga akta

(1) Predmet oporezivanja su motorna vozila na koje nije obračunat i plaćen posebni porez u Republici Hrvatskoj koja se registriraju sukladno posebnim propisima:

1. osobni automobili i ostala motorna vozila konstruirana prvenstveno za prijevoz osoba, uključujući motorna vozila tipa karavan, kombi i trkaće automobile iz tarifnih oznaka KN: 8703 21, 8703 22, 8703 23, 8703 24, 8703 31, 8703 32, 8703 33 i 8703 90, osim sanitetskih vozila, dostavnih »van« vozila i vozila posebno prilagođenih za prijevoz osoba s invaliditetom,

2. motocikli (uključujući i mopede), bicikli i slična vozila s pomoćnim motorom, sa ili bez bočne prikolice iz tarifnih oznaka KN: 8711 20, 8711 30, 8711 40, 8711 50 i 8711 90,

3. »pick-up« vozila s dvostrukom kabinom, neovisno o njihovom razvrstavanju u kombiniranoj nomenklaturi,

4. »ATV« vozila, neovisno o njihovom razvrstavanju u kombiniranoj nomenklaturi,

5. druga motorna vozila prenamijenjena u motorna vozila iz točke 1., 2., 3. i 4. ovoga stavka.

(2) Motorna vozila koja se isključivo pokreću na električni pogon, motorna vozila čija je emisija ugljičnog dioksida (CO2) 0 grama po kilometru te motorna vozila proizvedena prije 30 i više godina koja su sukladno posebnim propisima razvrstana u kategoriju starodobnih (oldtimer) vozila nisu predmet oporezivanja.

Članak 7. izmijenjenčlankom 3. ovoga akta

(1) Obveza obračunavanja i uplate posebnog poreza iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona nastaje kad:

1. proizvođač ili trgovac izda račun o prodaji motornog vozila osobi koja nije trgovac u smislu ovog Zakona, osim ako trgovac takvo vozilo nabavi za vlastite potrebe, 2., trgovac ili registrirani trgovac rabljenim motornim vozilima izda račun o prodaji motornog vozila osobi koja nije trgovac ili trgovac rabljenim motornim vozilima u smislu ovoga Zakona, osim ako trgovac ili trgovac rabljenim motornim vozilima takvo vozilo nabavi za vlastite potrebe, 3 namijenjenog za uporabu na cestama u Republici Hrvatskoj ili nabavi motorno vozilo za vlastite potrebe

2. pravna ili fizička osoba sa sjedištem, odnosno prebivalištem u Republici Hrvatskoj koja nije trgovac ili te trgovac rabljenim motornim vozilima u smislu ovoga Zakona unese ili uveze motorno vozilo na područje Republike Hrvatske ili kad trgovac, odnosno trgovac rabljenim motornim vozilima motorno vozilo unese ili uveze za vlastite potrebe namijenjeno za uporabu na cestama u Republici Hrvatskoj.

(2) Obveza obračunavanja i uplate posebnog poreza iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona ne nastaje kad proizvođač, trgovac ili trgovac rabljenim motornim vozilima motorno vozilo proda osobi sa sjedištem ili prebivalištem izvan područja Republike Hrvatske za uporabu na cestama izvan Republike Hrvatske ili motorno vozilo proda osobi ili instituciji koja je oslobođena plaćanja posebnog poreza na temelju odredbi ovoga Zakona. Ako trgovci i registrirani trgovci rabljenim motornim vozilima unose, uvoze ili nabavljaju motorna vozila u Republici Hrvatskoj radi daljnje prodaje, ne nastaje obveza obračunavanja i uplate posebnog poreza sve do isporuke motornog vozila osobi koja ga stječe radi uporabe na cestama u Republici Hrvatskoj.

(3) Obveza obračunavanja i uplate posebnog poreza iz članka 5. stavka 1. točke 5. ovoga Zakona nastaje prenamjenom drugih motornih vozila u motorna vozila iz članka 5. stavka 1. točke 1., 2., 3. i 4. ovoga Zakona.

Članak 9. izmijenjenčlankom 4. ovoga akta

(1) Kod nastanka porezne obveze iz članka 7. stavka 1. točke 1. ovoga Zakona proizvođač, trgovac i registrirani trgovac rabljenim motornim vozilima je obvezan u ime i za račun stjecatelja motornog vozila prije izdavanja računa obračunati posebni porez te obračunati iznos uplatiti najkasnije do 15. dana tekućeg mjeseca za prethodni kalendarski mjesec. Račun koji izdaje proizvođač i, trgovac ili registrirani trgovac rabljenim motornim vozilima obvezno mora sadržavati naznaku da je posebni porez obračunat u skladu s odredbama Zakona o posebnom porezu na motorna vozila.

(2) Kod nastanka porezne obveze iz članka 7. stavka 1. točke 2. i 3. ovoga Zakona porezni obveznik trgovac rabljenim motornim vozilima i stjecatelj motornog vozila je dužan carinskom uredu nadležnom prema svom sjedištu ili prebivalištu podnijeti poreznu prijavu radi obračuna i plaćanja posebnog poreza u roku od pet dana od dana kupnje vozila od trgovca rabljenim motornim vozilima, odnosno 15 dana od dana unosa ili uvoza motornog vozila na područje Republike Hrvatske. Porezni obveznik može i prije stjecanja motornog vozila opunomoćiti trgovca rabljenim motornim vozilima da u njegovo ime i za njegov račun podnese poreznu prijavu carinskom uredu nadležnom prema sjedištu ili prebivalištu trgovca rabljenim motornim vozilima. Carinski ured utvrđuje poreznu obvezu donošenjem rješenja bez odgode ako porezni obveznik nije podnio prigovor na zapisnik iz članka 11. ovoga Zakona, uvoza ili nabave motornog vozila. Smatra se da trgovac rabljenim motornim vozilima plaća posebni porez u ime i za račun osobe koja će rabljeno motorno vozilo steći radi uporabe na cestama u Republici Hrvatskoj. Neprijavljivanje motornog vozila nadležnom carinskom uredu u rokovima iz ovoga stavka i svako raspolaganje motornim vozilom u Republici Hrvatskoj prije plaćanja posebnog poreza smatra se nezakonitom uporabom motornog vozila na području Repub-like Republike Hrvatske.

(3) Kod nastanka porezne obveze iz članka 7. stavka 3. ovoga Zakona porezni obveznik (osoba koje je izvršila prenamjenu drugog motornog vozila u motorno vozilo iz članka 5. stavka 1. točke 1., 2., 3. i 4. ovoga Zakona) je obvezan carinskom uredu nadležnom prema svom sjedištu ili prebivalištu podnijeti poreznu prijavu radi obračuna i naplate posebnog poreza u roku od 15 dana od dana prenamjene motornog vozila. Carinski ured utvrđuje poreznu obvezu donošenjem rješenja bez odgode ako porezni obveznik nije prigovorio na zapisnik iz članka 11. ovoga Zakona. Neprijavljivanje motornog vozila nadležnom carinskom uredu u rokovima iz ovoga stavka smatra se nezakonitom uporabom motornog vozila na području Republike Hrvatske.

(4) Kod nastanka porezne obveze u slučajevima nezakonite uporabe motornog vozila posebni porez po službenoj dužnosti utvrđuje i obračunava nadležni carinski ured donošenjem rješenja.

(5) Žalba na rješenje iz stavaka 2., 3. i 4. ovoga članka ne odgađa njegovo izvršenje.

(6) Kada se zbog opravdanih razloga porezna prijava iz stavaka 2. i 3. ovoga članka ne može podnijeti carinskom uredu prema sjedištu ili prebivalištu poreznog obveznika, porezna prijava se može podnijeti bilo kojem carinskom uredu.

(7) Bez dokaza o obračunatom, odnosno plaćenom posebnom porezu ne može se kod nadležnog tijela obaviti registracija motornog vozila.

(8) Porezni obveznik iz stavaka 2., 3. i 4. ovoga članka je dužan platiti posebni porez u roku od 15 dana od dana izvršnosti dostave rješenja.

Članak 10. izmijenjenčlankom 5. ovoga akta

(1) Posebni porez utvrđuje se na temelju prodajne, odnosno tržišne cijene motornog vozila, emisije ugljičnog dioksida (CO2) izražene u gramima po kilometru, prodajne cijene motornog vozila, snage motora u kilovatima, obujma motora u kubičnim centimetrima i razini razine emisije ispušnih plinova.

(2) Porezna osnovica za utvrđivanje posebnog poreza za nova motorna vozila je prodajna cijena, odnosno tržišna cijena Posebni porez se za rabljena motorna vozila plaća u iznosu ostatka posebnog poreza utvrđenog prema postotku pada vrijednosti istog motornog vozila na tržištu u Republici Hrvatskoj od čije je prve registracije proteklo isto vremensko razdoblje.

Članak 11. izmijenjenčlankom 6. ovoga akta

(1) U Ako u slučajevima iz članka 9. stavaka 2. i 3. ovoga Zakona podnositelj u poreznoj prijavi traži da se u postupku utvrđivanja iznosa posebnog poreza primijeni tablica s postotcima ostataka vrijednosti ovisno o razdoblju od prve registracije motornog vozila, carinski ured će donijeti porezno rješenje žurno neposrednim rješavanjem bez sastavljanja zapisnika. Ako nisu ispunjeni uvjeti za donošenje rješenja u skraćenom postupku, carinski ured će pregledati motorno vozilo i dokumentaciju u prilogu porezne prijave te o tome sastaviti zapisnik u kojem će utvrditi tržišnu cijenu motornog vozila iznos ostatka posebnog poreza prema postotku pada vrijednosti istog motornog vozila na tržištu u Republici Hrvatskoj od čije je prve registracije proteklo isto vremensko razdoblje na dan podnošenja porezne prijave na temelju raspoloživih podataka o cijenama rabljenih motornih vozila na hrvatskom tržištu (katalozi, cjenici trgovaca i sl.), uzimajući u obzir opće stanje motornog vozila ili, ako se radi o novom motornom vozilu, prodajnu cijenu prema cijenama takvog motornog vozila kod trgovaca u Republici Hrvatskoj. sl.). Ako se radi o rabljenom motornom vozilu o kojem ne postoje podaci o tržišnoj prodajnoj cijeni u Republici Hrvatskoj, carinski ured će utvrditi tržišnu cijenu takvog motornog vozila iznos ostatka posebnog poreza usporedbom s motornim vozilom istih ili približno istih karakteristika na tržištu u Republici Hrvatskoj. U slučaju novog motornog vozila koje nije u prodaji kod trgovaca u Republici Hrvatskoj, carinski ured će utvrditi prodajnu cijenu prema uobičajenim kriterijima za utvrđivanje prodajne cijene motornih vozila koji su u primjeni na tržištu novih motornih vozila u Republici Hrvatskoj.

(2) U postupku utvrđivanja činjenica bitnih za oporezivanje carinski ured može od poreznog obveznika i drugih osoba kod kojih se one nalaze tražiti dostavu računa, otpremnica, izdatnica, popratnica, komercijalnih, trgovačkih, službenih i drugih isprava te drugih dokaza potrebnih za pravilno i potpuno utvrđivanje činjenica u poreznom postupku.

(3) Ako se tijekom pregleda utvrdi da je za motorno vozilo ovlaštena pravna osoba u potvrdi o sukladnosti pojedinačno pregledanog vozila utvrdila nedostatke ili carinski službenik utvrdi da motorno vozilo ima nedostatke zbog kojih ne može biti korišteno u prometu, carinski ured će zastati s postupkom utvrđivanja tržišne cijene postotka pada vrijednosti rabljenog motornog vozila i iznosa ostatka posebnog poreza dok se nedostaci ne otklone, o čemu se odlučuje zaključkom.

(4) Porezni obveznik koji se ne slaže s poreznom osnovicom utvrđenom iznosom ostatka posebnog poreza utvrđenim u zapisniku može o vlastitom trošku od stalnog sudskog vještaka ili stalnog sudskog procjenitelja zatražiti procjenu tržišne cijene postotka pada vrijednosti rabljenog motornog vozila i iznosa ostatka posebnog poreza, o čemu je dužan obavijestiti carinski ured prigovorom na zapisnik u roku od 15 dana od njegova primitka. Ako porezni obveznik u tom roku ne prigovori na zapisnik, carinski ured će bez odgode rješenjem odrediti iznos posebnog poreza. Stalni sudski vještak ili stalni sudski procjenitelj mogu dati nalaz i mišljenje o postotku pada vrijednosti rabljenog motornog vozila i iznosu ostatka posebnog poreza samo za ona rabljena motorna vozila koja imaju oštećenja i nedostatke koji su veći od uobičajenih, a kojima se smatraju oštećenja i nedostatci koji se javljaju zbog iskorištavanja motornog vozila i vezani su uz starost rabljenog motornog vozila i broj prijeđenih kilometara.

(5) Stalni sudski vještak i stalni sudski procjenitelj kada postupaju u primjeni ovoga Zakona ne mogu biti zaposlenici, osnivači, dioničari ili odgovorne osobe u tvrtkama koje se bave prodajom rabljenih motornih vozila u Republici Hrvatskoj te ne mogu obavljati procjenu tržišne cijene postotka pada vrijednosti rabljenog motornog vozila i iznosa ostatka posebnog poreza ako su s poreznim obveznikom u odnosu povezanih osoba u smislu odredbi Općeg poreznog zakona.

(6) Stalni sudski vještak ili stalni sudski procjenitelj je dužan dostaviti nalaz i mišljenje o tržišnoj cijeni postotku pada vrijednosti rabljenog motornog vozila i iznosu ostatka posebnog poreza carinskom uredu kod kojeg se vodi postupak, koji može od stalnog sudskog vještaka ili stalnog sudskog procjenitelja tražiti dodatna pojašnjenja u roku od pet dana od dana primitka nalaza i mišljenja, ako to smatra potrebnim radi razjašnjenja okolnosti važnih za utvrđivanje porezne osnovice iznosa ostatka posebnog poreza.

(7) Carinski ured može nalaz i mišljenje stalnog sudskog vještaka ili stalnog sudskog procjenitelja u cijelosti ili djelomično prihvatiti ili odbiti, o čemu se odlučuje rješenjem o utvrđivanju porezne obveze. Carinski ured će u svakom slučaju odbiti nalaz i mišljenje stalnog sudskog vještaka ili stalnog sudskog procjenitelja ako utvrdi da se radi o rabljenom motornom vozilu za koje se ne može dati nalaz i mišljenje sukladno stavku 4. ovoga članka. Odredbe ovoga članka se primjenjuju i na postupke iz članka 25. ovoga Zakona.

(8) Na motornom vozilu koje se nalazi na procjeni kod stalnog sudskog vještaka ili stalnog sudskog procjenitelja ne smiju se poduzimati nikakvi popravci ili preinake.

(9) Carinski ured može tijekom i nakon postupka utvrđivanja porezne osnovice obveze od nadležnih tijela u Republici Hrvatskoj i inozemstvu tražiti podatke o motornom vozilu ako sumnja u istinitost podataka na temelju kojih se utvrđuje porezna osnovica obveza. Ako se nakon donošenja rješenja o utvrđivanju porezne obveze utvrdi da podaci na temelju kojih je utvrđena porezna osnovica obveza nisu bili istiniti, carinski ured će novim rješenjem utvrditi razliku porezne obveze.

Članak 12. izmijenjenčlankom 7. ovoga akta

Porezna osnovica u kn %
0,00 do 100.000,00 1
100.000,01 do 150.000,00 2
150.000,01 do 200.000,00 4
200.000,01 do 250.000,00 6
250.000,01 do 300.000,00 7
300.000,01 do 350.000,00 8
350.000,01 do 400.000,00 9
400.000,01 do 450.000,00 11
450.000,01 do 500.000,00 12
500.000,01 do 14

(1) Posebni porez na motorna vozila iz članka 5. stavka 1. točke 1., 3. i 5. ovoga Zakona plaća se u postotku od porezne osnovice na temelju cijene motornog vozila prema tablici 1 i postotku od porezne osnovice na temelju cijene motornog vozila ovisno o prosječnoj emisiji ugljičnog dioksida (CO2) izraženoj u gramima po kilometru prema tablicama 2 i 3, točaka 1. i 3. ovoga Zakona te druga motorna vozila prenamijenjena u takva motorna vozila plaća se ovisno o vrsti goriva koje vozilo koristi za promet, pogon prema izrazu PP = (ON + EN) + PC, u kojem je:

PP – posebni porez u kunama

ON – osnovna naknada u kunama prema Tablici 2 ili Tablici 3

EN naknada koja se utvrđuje na način da se tako dobiveni iznosi zbrajaju. od iznosa prosječne emisije ugljičnog dioksida (CO2) motornog vozila oduzme najniži iznos za skupinu kojoj motorno vozilo pripada prema Tablici 2 ili Tablici 3 i tako dobiveni iznos pomnoži s pripadajućim iznosom u kunama za jedan g/km CO2

TABLICA 1

PC – postotak od prodajne cijene motornog vozila prema Tablici 1

TABLICA 1 – prodajna cijena

Prodajna cijena u kn %
0,00 do 100.000,00 1
100.000,01 do 150.000,00 2
150.000,01 do 200.000,00 4
200.000,01 do 250.000,00 6
250.000,01 do 300.000,00 7
300.000,01 do 350.000,00 8
350.000,01 do 400.000,00 9
400.000,01 do 500.000,00 15
500.000,01 do 600.000,00 20
600.000,01 do 25

TABLICA 2 – dizelsko gorivo

Emisija CO2 (g/km) %
86 do 100 1,5
101 do 110 2,5
111 do 120 3,5
121 do 130 7
131 do 140 11,5
141 do 160 16
161 do 180 18
181 do 200 20
201 do 225 23
226 do 250 27
251 do 300 29
301 do 31
Emisija CO2 (g/km) %
91 do 100 1
101 do 110 2
111 do 120 3
121 do 130 6
131 do 140 10
141 do 160 14
161 do 180 16
181 do 200 18
201 do 225 21
226 do 250 23
251 do 300 27
301 do 29

TABLICA 3 – benzin, ukapljeni naftni plin, prirodni plin i dizelsko gorivo s razinom emisije ispušnih plinova EURO VI (3) Ako je motorno vozilo koje je predmet oporezivanja izuzeto od postupka homologacije vozila sukladno posebnim propisima, podnositelj porezne prijave može zatražiti potvrdu od ovlaštene pravne osobe o prosječnoj emisiji ugljičnog dioksida (CO2) izražene u gramima po kilometru. Ako podnositelj prijave druga goriva osim dizelskog

(2) Na motorna vozila koja za pogon koriste dizelsko gorivo i čija prosječna emisija ugljičnog dioksida (CO2) iznosi do najviše 85 grama po kilometru i motorna vozila koja za pogon koriste benzin, ukapljeni naftni plin ili prirodni plin i čija prosječna emisija ugljičnog dioksida (CO2) iznosi do najviše 90 grama po kilometru, ne plaća se posebni porez na temelju emisije ugljičnog dioksida (CO2).

(2) Iznos emisije ugljičnog dioksida (CO2) utvrđuje se na temelju certifikata o sukladnosti (COC dokumenta), potvrde proizvođača prema podatku o iznosu prosječne emisije ugljičnog dioksida (CO2) u kombiniranoj vožnji, izjave o sukladnosti ili potvrde o sukladnosti pojedinačno pregledanog vozila prema podatku o iznosu prosječne emisije ugljičnog dioksida (CO2) u kombiniranoj vožnji. Ako se u postupku oporezivanja ne može podnijeti dokaz o prosječnoj emisiji iznosu emisije ugljičnog dioksida (CO2), uzima se da je prosječna emisija za vozila koja za pogon koriste dizelsko gorivo, benzin, ukapljeni naftni plin i prirodni plin 301 g/km. (4) iznos emisije ugljičnog dioksida (CO2) motornog vozila 201 g/km.

(3) U postupcima koji se vode po službenoj dužnosti radi nezakonite uporabe motornih motornog vozila, Carinska uprava će, ako stranka ne raspolaže valjanom potvrdom, od ovlaštene pravne osobe zatražiti podatke o prosječnoj emisiji ugljičnog dioksida (CO2) izraženoj u gramima po kilometru. Ako ovlaštena pravna osoba ne može utvrditi prosječnu emisiju ugljičnog dioksida (CO2), uzima se da je prosječna emisija za vozila koja za pogon koriste dizelsko gorivo, benzin, ukapljeni naftni plin i, prirodni plin 301 i druga goriva osim dizelskog 201 g/km.

(4) Za »plug-in« hibridna električna vozila iznos posebnog poreza utvrđen na temelju ovoga članka se umanjuje za postotni iznos koji odgovara dosegu vozila u kilometrima u potpuno električnom načinu rada.

(5) Za motorna vozila s devet sjedala iznos posebnog poreza utvrđen na temelju ovoga članka se umanjuje za 75%, a za motorna vozila s osam sjedala iznos posebnog poreza utvrđen na temelju ovoga članka se umanjuje za 50%.


Emisija CO2 (g/km) ON u kn Iznos u kn za 1 g/km CO2
prva skupina 70 do 85 185 55
druga skupina 85 do 120 1.010 175
treća skupina 120 do 140 7.135 1.150
četvrta skupina 140 do 170 30.135 1.250
peta skupina 170 do 200 67.635 1.350
šesta skupina 200 do 108.135 1.450
Emisija CO2 (g/km) ON u kn Iznos u kn za 1 g/km CO2
prva skupina 75 do 90 95 35
druga skupina 90 do 120 620 135
treća skupina 120 do 140 4.670 450
četvrta skupina 140 do 170 13.670 700
peta skupina 170 do 200 34.670 1.200
šesta skupina 200 do 70.670 1.300

(6) Za kamper vozila iznos posebnog poreza utvrđen na temelju ovoga članka se umanjuje za 85%.

(7) Na motorna vozila iz članka 5. stavka 1. točke 3. ovoga Zakona te druga motorna vozila prenamijenjena u motorna vozila iz članka 5. stavka 1. točke 3. ovoga Zakona, a koja se razvrstavaju u tarifnu oznaku KN 8704, posebni porez se plaća prema izrazu PP = (S x KS), u kojem je:

PP – posebni porez u kunama

S – snaga motora u kilovatima (kW)

KS – koeficijent snage motora u iznosu od 225,00 kuna.

(8) Iznimno od odredbe stavaka 1. i 7. ovoga članka, na sva motorna vozila iz članka 5. stavka 1. točaka 1. i 3. ovoga Zakona te druga motorna vozila prenamijenjena u takva motorna vozila koja su proizvedena prije 30 i više godina, a koja sukladno posebnim propisima nisu razvrstana u kategoriju starodobnih (oldtimer) vozila, posebni porez se plaća u paušalnom iznosu od 2.000,00 kuna.

(9) Vlada Republike Hrvatske uredbom utvrđuje visine posebnog poreza propisane ovim člankom.

Članak 13. izmijenjenčlankom 8. ovoga akta

Obujam motora u kubičnim centimetrima (cm³) %
51 do 125 2,5
126 do 250 3
251 do 400 3,5
401 do 600 4
601 do 800 4,5
801 do 1000 5
1001 do 5,5
Razina emisije ispušnih plinova %
Euro III 5
Euro II 10
Euro I 15

(1) Posebni porez na motorna vozila iz članka 5. stavka 1. točke 2., 4. i 5. ovoga Zakona plaća se u postotku od porezne osnovice na temelju cijene motornog vozila ovisno o obujmu točaka 2. i 4. ovoga Zakona te druga motorna vozila prenamijenjena u takva motorna vozila plaća se prema izrazu PP = (O x KO), u kojem je:

PP – posebni porez u kunama

O – obujam motora u kubičnim centimetrima prema tablici 4 i postotku od porezne osnovice na temelju razine emisije ispušnih plinova prema tablici 5, (cm³) prema Tablici 4

KO – koeficijent obujma motora prema Tablici 4 koji se uvećava ovisno o razini emisije ispušnih plinova na način da se tako dobiveni iznosi zbrajaju. za razinu emisije ispušnih plinova: EURO III uvećava za 5, EURO II uvećava za 10 i EURO I uvećava za 15.

TABLICA 4

TABLICA 5

TABLICA 4 – obujam motora

(2) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, na sva motorna vozila iz članka 5. stavka 1. točaka 2. i 4. ovoga Zakona te druga motorna vozila prenamijenjena u takva motorna vozila koja su proizvedena prije 30 i više godina, a koja sukladno posebnim propisima nisu razvrstana u kategoriju starodobnih (oldtimer) vozila, posebni porez se plaća u paušalnom iznosu od 2.000,00 kuna.

(3) Vlada Republike Hrvatske uredbom utvrđuje visine posebnog poreza propisane ovim člankom.

Obujam motora u kubičnim centimetrima KO
51 do 125 4
126 do 300 6
301 do 700 7
701 do 1000 8
1001 do 10

Članak 14. izmijenjenčlankom 9. ovoga akta

(1) Fizička ili pravna osoba s prebivalištem ili sjedištem u Republici Hrvatskoj koja iznajmi, uzme u leasing ili posudi motorno vozilo registrirano u drugoj državi članici Europske unije radi uporabe na cestama u Republici Hrvatskoj u trajanju dužem od 15 dana obvezna je prijaviti se carinskom uredu u roku od tri dana od dana Carinskoj upravi elektroničkim putem prije ulaska na područje Republike Hrvatske te u daljnjem roku od 15 dana od dana prijave carinskom uredu nadležnom prema svom sjedištu ili prebivalištu podnijeti poreznu prijavu iz članka 9. stavka 2. ovoga Zakona.

(2) Na zahtjev fizičke ili pravne osobe s prebivalištem ili sjedištem u Republici Hrvatskoj koja iznajmi ili uzme u leasing motorno vozilo registrirano u drugoj državi članici Europske unije radi uporabe na cestama u Republici Hrvatskoj u trajanju dužem od 15 dana posebni porez obračunat će se razmjerno trajanju ugovora o najmu ili leasingu, odnosno vremenu trajanja uporabe motornog vozila na cestama u Republici Hrvatskoj.

(3) Neprijavljivanje motornog vozila nadležnom carinskom uredu u rokovima iz stavka 1. ovoga članka smatra se nezakonitom uporabom motornog vozila na području Republike Hrvatske.

(4) Osoba koja je posudila motorno vozilo te najmoprimac ili primatelj leasinga može najranije 14 dana prije prestanka posudbe, odnosno isteka ili ranijeg raskida ugovora o najmu ili leasingu prijaviti motorno vozilo carinskom uredu kojem je podnesena porezna prijava iz stavka 1. ovoga članka koji će odgovarajućom primjenom članka 18. ovoga Zakona utvrditi iznos povrata posebnog poreza.

(5) Zahtjevu za povrat posebnog poreza prilaže se:

1. dokaz da je na motorno vozilo plaćen posebni porez sukladno odredbama ovoga Zakona,

2. drugi dokazi koje Carinska uprava smatra potrebnim ovisno o okolnostima slučaja.

Članak 17. izmijenjenčlankom 10. ovoga akta

(1) Ne smatra se da je motorno vozilo nezakonito upotrebljavano na području Republike Hrvatske ako se motorno vozilo registrirano u drugoj državi članici Europske unije:

1. nalazi u posjedu ili uporabi kod fizičke osobe s prebivalištem u Republici Hrvatskoj koja je zaposlena kod poslodavca u drugoj državi članici Europske unije, a vozilo je u vlasništvu poslodavca. Fizička osoba s prebivalištem u Republici Hrvatskoj je u tom slučaju dužna Carinskoj upravi predočiti pisanu izjavu vlasnika motornog vozila te druge dokaze iz kojih je nedvojbeno da je motorno vozilo prvenstveno namijenjeno za obavljanje zaposlenikovog posla izvan područja Republike Hrvatske,

2. nalazi u posjedu ili uporabi kod fizičke osobe s prebivalištem u Republici Hrvatskoj koja:

a) ima registriran obrt ili slobodno zanimanje u drugoj državi članici Europske unije, a motorno vozilo je registrirano na ime nositelja obrta, odnosno slobodnog zanimanja;

b) je odgovorna osoba, partner, dioničar ili član trgovačkog društva ili poduzeća registriranog u drugoj državi članici Europske unije, a motorno vozilo je u vlasništvu tog stranog pravnog subjekta;

3. nalazi u posjedu fizičke osobe s prebivalištem u Republici Hrvatskoj koja je motorno vozilo iznajmila, uzela u leasing ili posudila u drugoj državi članici Europske unije radi kratkotrajne uporabe u Republici Hrvatskoj. U tom slučaju motorno vozilo smije biti u uporabi na području Republike Hrvatske najduže 15 dana od dana prijave nadležnom carinskom uredu Carinskoj upravi, u kojem roku motornim vozilom smije upravljati samo osoba koja ga je posudila ili iznajmila. Osoba koja je posudila, uzela u leasing ili iznajmila motorno vozilo dužna je prijaviti se carinskom uredu u roku od tri dana od dana Carinskoj upravi elektroničkim putem prije ulaska na područje Republike Hrvatske. Fizička osoba s prebivalištem u Republici Hrvatskoj koja je motorno vozilo iznajmila, uzela u leasing ili posudila u drugoj državi članici Europske unije ne smije isto motorno vozilo ponovno uporabiti na cestama u Republici Hrvatskoj u roku od godine dana od dana prethodne prijave. Neprijavljivanje motornog vozila carinskom uredu u roku, uporaba motornog vozila nakon proteka propisanog roka ili uporaba prijavljenog motornog vozila na cestama u Republici Hrvatskoj u roku od godine dana od dana prethodne prijave smatra se nezakonitom uporabom motornog vozila na području Republike Hrvatske.

(2) U slučajevima iz stavka 1. točke 1. i 2. ovoga članka prvenstvena namjena motornog vozila mora biti obavljanje poslova ili uporaba izvan područja Republike Hrvatske.

(3) U slučajevima iz stavka 1. točke 1. i 2. ovoga članka fizička osoba s prebivalištem u Republici Hrvatskoj je dužna prijaviti se Carinskoj upravi elektroničkim putem prije ulaska na područje Republike Hrvatske te najkasnije u roku od pet dana od dana prvog unosa motornog vozila na područje Republike Hrvatske podnijeti zahtjev carinskom uredu prema mjestu svog prebivališta radi donošenja odobrenja kojim se utvrđuju uvjeti pod kojim osoba može upravljati motornim vozilom na području Republike Hrvatske. Prekoračenje tog roka smatra se nezakonitom uporabom motornog vozila na području Republike Hrvatske.

(4) U slučajevima iz stavka 1. točke 1. i 2. ovoga članka Carinska uprava i druga nadležna tijela mogu od korisnika motornog vozila tražiti sve podatke vezane za uporabu motornog vozila te dokazivati da se motorno vozilo u pretežitoj mjeri koristi na području Republike Hrvatske, u kojem slučaju se smatra da je motorno vozilo nezakonito uporabljeno na području Republike Hrvatske.

(5) Ako se u slučajevima iz stavka 1. ovoga članka utvrdi da je druga osoba, osim one kojoj je izdano odobrenje ili koja je motorno vozilo iznajmila, uzela u leasing ili posudila u drugoj državi članici Europske unije posjedovala ili koristila motorno vozilo, takav posjed ili korištenje smatrat će se nezakonitom uporabom motornog vozila na području Republike Hrvatske.

Članak 18. izmijenjenčlankom 11. ovoga akta

(1) Vlasnik motornog vozila na koje je plaćen posebni porez prema odredbama ovoga Zakona koji izveze ili iznese motorno vozilo iz Republike Hrvatske koje je odjavljeno iz evidencije registriranih motornih vozila nadležnog tijela ima pravo na povrat dijela plaćenog posebnog poreza koji se utvrđuje u visini ostatka iznosa posebnog poreza na dan prijave motornog vozila za izvoz ili iznos carinskom uredu nadležnom prema mjestu njegovog sjedišta ili prebivališta.

(2) Vlasnik motornog vozila iz stavka 1. ovoga članka dužan je nadležnom carinskom uredu podnijeti prijavu o izvozu ili iznosu motornog vozila najranije 14 dana prije nego što će biti obavljen izvoz ili iznos motornog vozila.

(3) Nadležni carinski ured prilikom utvrđivanja ostatka iznosa posebnog poreza u prijavljenom motornom vozilu na odgovarajući način primjenjuje članak 11. ovoga Zakona.

(4) Nakon izvršenog iznosa ili izvoza motornog vozila iz Republike Hrvatske zahtjev za povrat posebnog poreza podnosi se carinskom uredu nadležnom prema mjestu sjedišta ili prebivališta vlasnika motornog vozila, pri čemu se prilaže:

1. dokaz da je na motorno vozilo plaćen posebni porez sukladno odredbama ovoga Zakona,

2. dokaz o odjavi motornog vozila iz evidencije registriranih motornih vozila nadležnog tijela,

3. dokaz da je motorno vozilo izvezeno iz carinskog područja Europske unije,

4. račun ili druga komercijalna isprava iz koje je razvidno da je motorno vozilo prodano kupcu u drugoj državi članici Europske unije,

5. drugi dokazi koje Carinska uprava smatra potrebnim ovisno o okolnostima slučaja.

(5) Osim ako postoje osobito opravdani razlozi, povrat posebnog poreza neće se odobriti ako se odjava iz evidencije registriranih motornih vozila te iznos ili izvoz motornog vozila za koje se zahtjeva povrat ne obavi najkasnije u roku od 14 dana od dana podnošenja prijave iz stavka 2. ovoga članka.

(6) Povrat posebnog poreza neće se odobriti za motorna vozila za koja je posebni porez obračunat i plaćen zbog nezakonite uporabe na području Republike Hrvatske u smislu ovoga Zakona.

(6) Ako se motorna vozila na koja je odobren povrat plaćenog posebnog poreza ponovno uvoze ili unose u Republiku Hrvatsku radi uporabe na cestama u Republici Hrvatskoj, posebni porez se na ta motorna vozila obračunava i naplaćuje sukladno odredbama ovoga Zakona.

Članak 19. izmijenjenčlancima 12. i 13. ovoga akta

(1) Proizvođač, trgovac i trgovac rabljenim motornim vozilima je dužan nadležnom carinskom uredu prema mjestu svog sjedišta ili prebivališta najkasnije osam dana prije početka obavljanja djelatnosti proizvodnje ili prodaje motornih vozila na području Republike Hrvatske drugog postupanja uređenog ovim Zakonom podnijeti prijavu za upis u registar proizvođača i trgovaca motornih vozila.

(2) Trgovac i trgovac rabljenim motornim vozilima dužni su uz prijavu za upis u registar proizvođača i trgovaca motornim vozilima podnijeti dokaz o ispunjavanju minimalno tehničko-tehnoloških i drugih uvjeta za skladištenje i obavljanje trgovine sukladno posebnim propisima.

(3) Proizvođač i trgovac dužan je uz prijavu za upis u registar proizvođača i trgovaca motornih vozila položiti instrument osiguranja plaćanja posebnog poreza koji može biti u obliku:

1. bankovne garancije čiji rok ne može biti kraći od roka u kojem obveza uplate može nastati, produžen za tri mjeseca ili

2. bjanko zadužnice ili zadužnice.

(4) Trgovac rabljenim motornim vozilima dužan je uz prijavu za upis u registar proizvođača i trgovaca motornim vozilima za status registriranog trgovca rabljenim motornim vozilima priložiti zahtjev za izdavanje odobrenja u skladu s člankom 19.a ovoga Zakona.

(5) O prihvaćanju instrumenta osiguranja plaćanja posebnog poreza iz stavka 2. ovoga članka odlučuje Carinska uprava te utvrđuje njegovu visinu ovisno o iznosu mogućeg duga po osnovi posebnog poreza. Carinska uprava može odobriti da instrument osiguranja umjesto proizvođača i trgovca položi druga osoba.

(6) Ako je ista osoba trgovac i trgovac rabljenim motornim vozilima u smislu ovoga Zakona, prilikom podnošenja prijave za upis u registar o tome će posebno obavijestiti nadležni carinski ured.

(7) Ako proizvođač, trgovac ili trgovac rabljenim motornim vozilima prestane obavljati djelatnost, carinski ured će ga na njegov zahtjev ili po službenoj dužnosti brisati iz registra proizvođača i trgovaca motornih vozila.

Članak 19.a dodančlankom 13. ovoga akta

Porezno odobrenje za registriranog trgovca rabljenim motornim vozilima temeljem podnesenog zahtjeva donosi carinski ured nadležan prema sjedištu, odnosno prebivalištu pravne ili fizičke osobe u Republici Hrvatskoj koja ispunjava sljedeće uvjete:

1. obavlja djelatnost u vezi s motornim vozilima u skladu s propisanim uvjetima i ima sjedište, odnosno prebivalište u Republici Hrvatskoj

2. pravodobno i u cijelosti podmiruje porezne i carinske obveze

3. nije teže kršila ili nije ponavljala kršenja odredbi poreznih ili carinskih propisa

4. ispunjava minimalno tehničko-tehnološke i druge uvjete za skladištenje i obavljanje trgovine sukladno posebnim propisima

5. ostvaruje pozitivne pokazatelje boniteta i solventnosti i

6. prije izdavanja odobrenja položi instrument osiguranja plaćanja posebnog poreza u obliku bankovne garancije čiji rok ne može biti kraći od roka u kojem obveza uplate može nastati, produžen za tri mjeseca.

Članak 19.b dodančlankom 13. ovoga akta

(1) U zahtjevu za porezno odobrenje za registriranog trgovca rabljenim motornim vozilima podnositelj je dužan navesti identifikacijske podatke, osobni identifikacijski broj (OIB), registriranu djelatnost, vrstu, trgovački naziv i tarifnu oznaku predmeta oporezivanja iz Kombinirane nomenklature te okvirnu količinu motornih vozila koje uvozi, unosi ili nabavlja radi daljnje prodaje. Uz zahtjev se prilaže i dokumentacija o lokaciji skladišta, prodajnih salona i slično, opis prostorija te opis rada računovodstvenog sustava.

(2) Nadležni carinski ured će prije donošenja poreznog odobrenja za registriranog trgovca rabljenim motornim vozilima utvrditi vjerodostojnost podataka navedenih u zahtjevu i prilozima iz stavka 1. ovoga članka te neposredno utvrditi jesu li ispunjeni uvjeti za izdavanje poreznog odobrenja.

(3) Žalba protiv odobrenja iz stavka 2. ovoga članka ne odgađa njegovo izvršenje.

(4) Nakon izvršnosti odobrenja za registriranog trgovca rabljenim motornim vozilima obavlja se upis u registar proizvođača i trgovaca motornih vozila te trgovac rabljenim motornim vozilima može početi poslovati kao registrirani trgovac rabljenim motornim vozilima.

Članak 19.c dodančlankom 13. ovoga akta

(1) Registrirani trgovac rabljenim motornim vozilima je dužan:

1. voditi evidenciju o uvezenim, unesenim, isporučenim i prodanim motornim vozilima i njihovim tehničkim karakteristikama, stanju zaliha, prosječnoj emisiji ugljičnog dioksida (CO2) izražene u gramima po kilometru, snazi motora u kilovatima, obujmu motora u kubičnim centimetrima, razini emisije ispušnih plinova, datumu prve registracije vozila, te ostale podatke potrebne za obračun i plaćanje posebnog poreza utvrđenog prema postotku pada vrijednosti na dan prodaje rabljenog motornog vozila

2. osigurati uvjete za nesmetano obavljanje nadzora

3. obavijestiti nadležni carinski ured o svim izmjenama podataka navedenih u poreznom odobrenju i

4. zatražiti od carinskog ureda izmjenu poreznog odobrenja u slučaju statusne promjene.

(2) Ako carinski ured utvrdi da registrirani trgovac rabljenim motornim vozilima ne izvršava ili nije izvršio obveze propisane stavkom 1. ovoga članka, odredit će rok u kojem se utvrđene nepravilnosti moraju otkloniti.

Članak 19.d dodančlankom 13. ovoga akta

(1) Porezno odobrenje prestaje važiti:

1. kada registrirani trgovac rabljenim motornim vozilima – fizička osoba umre, danom smrti fizičke osobe

2. prestankom pravne osobe, danom brisanja iz sudskog ili drugog odgovarajućeg registra

3. kada carinski ured po službenoj dužnosti ili na zahtjev registriranog trgovca rabljenim motornim vozilima ukine porezno odobrenje, danom izvršnosti rješenja

4. brisanjem iz registra obveznika posebnog poreza, danom izvršnosti rješenja o brisanju.

(2) Carinski ured će ukinuti ili poništiti porezno odobrenje po službenoj dužnosti ako je to razmjerno svrsi koja se želi postići i ako: registrirani trgovac rabljenim motornim vozilima prestane ispunjavati uvjete navedene u poreznom odobrenju; ne osigurava odgovarajući sustav nadzora nad stanjem zaliha i ne sastavlja popise i evidencije u rokovima određenim u poreznom odobrenju; prestanu postojati razlozi i uvjeti na temelju kojih je porezno odobrenje izdano; je odobrenje izdano na temelju nepotpunih ili netočnih podataka; ne ukloni nepravilnosti u roku koji mu je odredio carinski ured; teže krši ili ponavlja kršenja poreznih ili carinskih propisa; ne obračunava, netočno obračunava ili ne uplaćuje posebni porez.

(3) Žalba protiv rješenja o ukidanju poreznog odobrenja ne odgađa njegovo izvršenje.

(4) Iznimno od stavka 1. točaka 1. i 2. ovoga članka, carinski ured može u slučaju statusne promjene odobriti da se prava i obveze nositelja poduzeća iz odobrenja za registriranog trgovca rabljenim motornim vozilima prenesu na stjecatelja poduzeća ako ne prestaje poduzeće čiji je nositelj društvo kapitala, odnosno trgovačko društvo i ako se to poduzeće prenosi na novog nositelja. Zahtjev za izdavanje odobrenja podnosi se carinskom uredu nadležnom prema sjedištu, odnosno prebivalištu stjecatelja poduzeća u roku od 15 dana od dana upisa u sudski registar provedene statusne promjene.

Članak 20. izmijenjenčlankom 14. ovoga akta

(1) Proizvođač, trgovac, registrirani trgovac rabljenim motornim vozilima i trgovac rabljenim motornim vozilima su obvezni u svojim evidencijama voditi podatke o marki motornog vozila, tipu i modelu, varijanti, trgovačkom nazivu motornog vozila, identifikacijskom broju (broj šasije), oznaci motora, radnom postupku, obujmu motora u kubičnim centimetrima (cm³), vrsti goriva, broju vrata, broju mjesta za sjedenje, razini emisija emisije ispušnih plinova, snazi motora u kW, prosječnoj emisiji ugljičnog dioksida (CO2), podatke radi li se o potpuno električnom ili hibridnom (električnom) vozilu, o dosegu električnih i »plug-in« hibridnih električnih vozila u potpuno električnom načinu rada, broju potvrde isprave iz koje proizlazi podatak o sukladnosti pojedinačno pregledanog vozila, prosječnoj emisiji ugljičnog dioksida (CO2), nabavi motornog vozila, državi isporuke, datumu isporuke, količini proizvedenih, uvezenih, unesenih, nabavljenih, isporučenih i prodanih motornih vozila, ranijim registracijama rabljenih motornih vozila, stanju zaliha, vrijednosti, poreznoj osnovici, poreznoj stopi prodajnoj cijeni i iznosu obračunatog posebnog poreza, odnosno iznosu ostatka posebnog poreza utvrđenog prema postotku pada vrijednosti na dan prodaje rabljenog motornog vozila.

(2) Upisivanje u evidencije iz stavka 1. ovoga članka obavlja se svakodnevno, a najkasnije sljedećeg radnog dana od nastanka poslovnog događaja.

Članak 21. izmijenjenčlankom 15. ovoga akta

(1) Proizvođač, trgovac i registrirani trgovac rabljenim motornim vozilima obvezni su obvezni na temelju evidencija iz članka 20. stavka 1. ovoga Zakona sastavljati i carinskom uredu nadležnom prema svom sjedištu dostavljati mjesečno izvješće o obračunatim iznosima posebnog poreza na motorna vozila koje će sadržavati podatke o proizvedenim, uvezenim, unesenim, isporučenim i prodanim motornim vozilima, stanju zaliha, vrijednosti, poreznoj osnovici, poreznoj stopi, razini emisija ispušnih plinova te iznosu obračunatog i uplaćenog posebnog poreza prodanim i isporučenim motornim vozilima u Republici Hrvatskoj, kao i podatke o obračunatom posebnom porezu. Mjesečno izvješće se dostavlja do 15. dana u mjesecu za protekli prethodni mjesec.

(2) Za razdoblje u kome kojem nije bilo proizvodnje, prodaje i isporuke ili prodaje motornih vozila ne postoji obveza dostavljanja mjesečnih izvješća.

Članak 23. izmijenjenčlankom 16. ovoga akta

(1) Nadzor nad provedbom odredaba ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju njega obavlja Carinska uprava.

(2) Ako se u tijeku nadzora utvrdi da proizvođač, trgovac ili trgovac rabljenim motornim vozilima ne vodi evidencije iz članka 20. ovoga Zakona ili ih netočno ili nepotpuno vodi i da zbog toga nije moguće utvrditi obvezu posebnog poreza, carinski ured će naložiti proizvođaču, trgovcu ili trgovcu rabljenim motornim vozilima popis zatečenih predmeta oporezivanja bez dokumentacije o nabavi.

(3) Carinski ured može rješenjem proizvođaču, trgovcu ili trgovcu rabljenim motornim vozilima privremeno zabraniti daljnje obavljanje djelatnosti ako:

1. ne dopusti ili onemogućava provedbu poreznog nadzora,

2. obavlja djelatnost proizvodnje ili prodaje motornih vozila na području Republike Hrvatske bez upisa u registar proizvođača i trgovaca motornih vozila,

3. proizvođač, trgovac ili registrirani trgovac rabljenim motornim vozilima ne obračunava, netočno obračunava ili ne uplaćuje posebni porez,

4. ne posjeduje dokumentaciju o proizvedenim, primljenim, isporučenim i prodanim predmetima oporezivanja,

5. ne vodi propisane evidencije ili ih netočno ili nepotpuno vodi, ili ne dostavlja propisana izvješća,

6. ne posjeduje ili ne da na uvid dokumentaciju o obvezi posebnog poreza za uplatu te o uplaćenom posebnom porezu, kao i drugu porezno-pravno relevantnu poslovnu i financijsku dokumentaciju,

7. ne izdaje račune u skladu s odredbama ovoga Zakona ili ako isporuke predmeta oporezivanja ne iskazuje preko naplatnog uređaja ili na drugi propisani način,

8. ako istekne rok valjanosti bankovne garancije iz članka 19. ovoga Zakona ili ako bankovna garancija bude opozvana.

(4) Žalba izjavljena protiv rješenja iz stavka 3. ovoga članka ne odgađa izvršenje rješenja.

(5) Rješenje iz stavka 3. ovoga članka izvršava se pečaćenjem poslovnih prostorija, skladišta, pogona, dijela pogona, postrojenja, opreme ili drugih prostorija proizvođača, trgovca ili trgovca rabljenim motornim vozilima te onemogućavanjem korištenja postrojenja, uređaja i druge opreme za rad, odnosno na drugi pogodan način.

(6) Zabrana iz stavka 3. ovoga članka traje do uklanjanja razloga radi kojih je zabrana izrečena.

(7) Ako i nakon šest mjeseci od dana izdavanja rješenja iz stavka 3. ovoga članka proizvođač, trgovac ili trgovac rabljenim motornim vozilima ne ukloni razloge radi kojih mu je izrečena privremena zabrana daljnjeg obavljanja djelatnosti, dužan je u roku od sedam dana od isteka tog roka carinskom uredu nadležnom prema svom sjedištu podnijeti poreznu prijavu iz članka 9. stavka 2. ovoga Zakona za svako neisporučeno motorno vozilo radi obračuna i plaćanja posebnog poreza. Ako proizvođač, trgovac ili trgovac rabljenim motornim vozilima ne podnese poreznu prijavu u roku, carinski ured može, uz odgovarajuću primjenu članka 24. ovoga Zakona, poduzeti sve mjere, uključujući oduzimanje i prodaju motornih vozila.

(8) U slučaju iz stavka 7. ovoga članka carinski ured će rješenjem brisati proizvođača, trgovca ili trgovca rabljenim motornim vozilima iz registra proizvođača i trgovaca motornih vozila. Proizvođač, trgovac ili trgovac rabljenim motornim vozilima koji bude izbrisan iz registra proizvođača i trgovac rabljenim motornim vozilima može se ponovno upisati u registar ako u trenutku podnošenja prijave za upis nema evidentiranih dospjelih dugova s naslova javnih davanja te ako ne postoje razlozi iz stavka 3. ovoga članka zbog kojih se proizvođaču, trgovcu ili trgovcu rabljenim motornim vozilima može privremeno zabraniti daljnje obavljanje djelatnosti.

(9) Žalba izjavljena protiv rješenja iz stavka 8. ovoga članka ne odgađa izvršenje rješenja.

(10) Ako se u tijeku nadzora utvrdi da proizvođač, trgovac ili registrirani trgovac rabljenim motornim vozilima ne obračunava ili netočno obračunava posebni porez, carinski ured će proizvođaču, trgovcu ili registriranom trgovcu rabljenim motornim vozilima rješenjem utvrditi ispravan iznos posebnog poreza.

Članak 25. izmijenjenčlancima 17. i 18. ovoga akta

(1) Ako postoji vjerojatnost da će porezni obveznik, proizvođač i, trgovac ili registrirani trgovac rabljenim motornim vozilima onemogućiti naplatu posebnog poreza, uključujući naplatu još nedospjelog i neutvrđenog iznosa posebnog poreza, te ako proizvođač, trgovac ili registrirani trgovac rabljenim motornim vozilima ne vodi evidencije ili ih netočno ili nepotpuno vodi, ili ne dostavlja izvješća propisana ovim Zakonom, mogu se poduzeti mjere osiguranja naplate.

(2) Mjere osiguranja naplate određuju se rješenjem i sastoje se u zabrani raspolaganja sredstvima na žiroračunu ili drugim računima poreznog obveznika, proizvođača i, trgovca, ili registriranog trgovca rabljenim motornim vozilima u popisu pokretnina, tražbina i drugih imovinskih prava, zabrani raspolaganja tražbinama poreznog obveznika, proizvođača i, trgovca, ili registriranog trgovca rabljenim motornim vozilima oduzimanjem pokretnina i predbilježbi založnog prava na nekretnini.

(3) Žalba na rješenje iz stavka 2. ovoga članka ne odgađa izvršenje rješenja.

(4) Pljenidba radi osiguranja naplate može se odgoditi ili obustaviti ako porezni obveznik, proizvođač i, trgovac ili registrirani trgovac rabljenim motornim vozilima podnese primjerena sredstva osiguranja.

Članak 25.a dodančlankom 18. ovoga akta

(1) Motorna vozila za koja je posebni porez obračunat i plaćen zbog nezakonite uporabe na području Republike Hrvatske moraju se registrirati kod nadležnog tijela u Republici Hrvatskoj u roku od 30 dana od dana uplate posebnog poreza.

(2) Ako se utvrdi da je motorno vozilo registrirano kod nadležnog tijela u Republici Hrvatskoj, a da na njega nije plaćen posebni porez ili nije plaćen u cijelosti ili ako se utvrdi da je motorno vozilo registrirano na temelju lažne ili krivotvorene isprave, smatra se da je motorno vozilo predmet nezakonite uporabe na području Republike Hrvatske.

(3) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka Carinska uprava je dužna poduzeti mjere radi osiguranja naplate posebnog poreza iz članaka 24. i 25. ovoga Zakona i, ovisno o okolnostima slučaja te ako je to razmjerno svrsi koja se želi postići, od nadležnog tijela zatražiti poništenje registracije motornog vozila. Nadležno tijelo će na zahtjev Carinske uprave poništiti registraciju motornog vozila.

(4) Ako se u slučaju iz stavka 1. ovoga članka utvrdi da je nezakonita uporaba motornog vozila posljedica prijevarnog postupanja i/ili zlouporabe povjerenja i/ili poduzimanja fiktivnih ili prividnih pravnih poslova ili radnji, osobom koja je nezakonito uporabila motorno vozilo smatra se osoba koja je poduzimala te radnje i svaka osoba za koju iz objektivnih okolnosti proizlazi da je znala ili morala znati da svojim radnjama ili propuštanjem poduzimanja dužnih radnji sudjeluje u nezakonitoj uporabi motornog vozila.

Članak 27. izmijenjenčlankom 19. ovoga akta

Novčanom kaznom u iznosu od 20.000,00 kuna do 1.000.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj proizvođač, trgovac ili trgovac rabljenim motornim vozilima, a novčanom kaznom od 3.000,00 kuna do 50.000,00 kuna odgovorna osoba proizvođača, trgovca ili trgovca rabljenim motornim vozilima:

1. ako isporuči drugoj osobi motorno vozilo na koje u Republici Hrvatskoj nije na propisan način obračunat ili plaćen posebni porez prije izdavanja računa ili bez izdavanja računa ili takvo motorno vozilo uporabi za svoje potrebe (članak 8. stavak 2. točka 1.),

2. ako proizvođač, trgovac ili registrirani trgovac rabljenim motornim vozilima ne obračunava, netočno obračunava i ne uplaćuje posebni porez na način i u rokovima kako je to propisano ovim Zakonom,

3. ako privremeno uneseno motorno vozilo na području Repub-like Hrvatske koristi za prijevoz putnika uz plaćanje ili materijalnu naknadu bilo koje vrste; ili za industrijski i/ili komercijalni prijevoz robe uz plaćanje ili bez plaćanja; ili motorno vozilo otuđi, iznajmi ili posudi; ili ga da na korištenje drugoj osobi (članak 16. stavak 2.),

4. ako motorno vozilo iznajmi ili uporabi suprotno članku 16. stavku 3. ovoga Zakona,

5. ako nabavi motorna vozila bez dokumentacije o nabavi (članak 23. stavak 2.),

6. ako ne dopusti ili onemogućava provedbu poreznog nadzora (članak 23. stavak 3. točka 1.),

7. ako obavlja djelatnost proizvodnje ili prodaje motornih vozila na području Republike Hrvatske bez upisa u registar proizvođača, trgovaca motornih vozila ili trgovca rabljenih motornih vozila (članak 23. stavak 3. točka 2.),

8. ako ne posjeduje dokumentaciju o proizvedenim, primljenim, isporučenim i prodanim predmetima oporezivanja (članak 23. stavak 3. točka 4.),

9. ako ne posjeduje ili ne da na uvid dokumentaciju o obvezi posebnog poreza za uplatu te o uplaćenom posebnom porezu, kao i drugu porezno-pravno relevantnu poslovnu i financijsku dokumentaciju (članak 23. stavak 3. točka 6.),

10. ako ne podnese poreznu prijavu na način i u roku kako je to propisano člankom 23. stavkom 7. ovoga Zakona,

11. ako onemogućava provedbu mjere oduzimanja motornih vozila (članak 23. stavak 7.),

12. ako onemogućava provedbu mjera osiguranja naplate posebnog poreza iz članka 25. ovoga Zakona.

Članak 28. izmijenjenčlankom 20. ovoga akta

Novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 kuna do 500.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj proizvođač, trgovac ili trgovac rabljenim motornim vozilima, a novčanom kaznom od 2.000,00 kuna do 30.000,00 kuna odgovorna osoba proizvođača, trgovca ili trgovca rabljenim motornim vozilima:

1. ako ne vodi evidencije na način kako je to propisano člankom 20. ovoga Zakona,

2. ako proizvođač, trgovac ili registrirani trgovac rabljenim motornim vozilima ne podnosi izvješća na način i u rokovima kako je to propisano člankom 21. ovoga Zakona,

3. ako ne izdaje račune u skladu s odredbama ovoga Zakona ili ako isporuke predmeta oporezivanja ne iskazuje preko naplatnog uređaja ili na drugi odgovarajući način (članak 23. stavak 3. točka 7.).

Članak 29. izmijenjenčlankom 21. ovoga akta

Novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 kuna do 100.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna ili fizička osoba, a novčanom kaznom od 2.000,00 kuna do 40.000,00 kuna odgovorna osoba u pravnoj osobi:

1. ako se zatekne u posjedu motornog vozila na koje nije na propisan način obračunat ili plaćen posebni porez ili pri korištenju takvim motornim vozilom na cesti u Republici Hrvatskoj (članak 8. stavak 2. točka 2.),

2. ako ne podnese poreznu prijavu na način i u roku kako je to propisano člankom 9. stavkom 3. ovoga Zakona,

3. ako u poreznoj prijavi da neistinite podatke na temelju kojih se utvrđuje porezna osnovica (članak 11. stavak 9.),

4. ako korisnik najma ili leasinga ne prijavi motorno vozilo ili ne podnese poreznu prijavu na način i u rokovima kako je to propisano člankom 14. stavkom 1. ovoga Zakona,

5. ako fizička osoba iz članka 16. stavak 1. ovoga Zakona motorno vozilo na području Republike Hrvatske koristi za prijevoz putnika uz plaćanje ili materijalnu naknadu bilo koje vrste; ili za industrijski i/ili komercijalni prijevoz robe uz plaćanje ili bez plaćanja; ili motorno vozilo otuđi, iznajmi ili posudi; ili ga da na korištenje drugoj osobi (članak 16. stavak 2.),

6. ako motorno vozilo iznajmi ili uporabi suprotno članku 16. stavku 3. ovoga Zakona,

7. ako ne prijavi motorno vozila carinskom uredu u roku od tri dana od Carinskoj upravi elektroničkim putem prije ulaska na područje Republike Hrvatske (članak 17. stavak 1. točka 3.),

8. ako se koristi motornim vozilom nakon isteka propisanog roka ili ako prijavljeno motorno vozilo uporabi na cestama u Republici Hrvatskoj u roku od godine dana od dana prethodne prijave (članak 17. stavak 1. točka 3.),

9. ako u roku ne podnese zahtjev za izdavanje odobrenja iz članka 17. stavka 3. ovoga Zakona,

10. ako fizička osoba iz članka 17. stavka 1. ovoga Zakona motorno vozilo u pretežitoj mjeri koristi na području Republike Hrvatske (članak 17. stavak 4.),

11. ako fizička osoba iz članka 17. stavka 1. ovoga Zakona motorno vozilo preda drugoj osobi u posjed ili na korištenje (članak 17. stavak 5.),

12. ako onemogućava provedbu privremenog oduzimanja motornog vozila (članak 24.),

13. ako onemogućava provedbu mjera osiguranja naplate posebnog poreza iz članka 25. ovoga Zakona.

14. ako raspolaže motornim vozilom u Republici Hrvatskoj prije plaćanja posebnog poreza (članak 9. stavak 2.),

15. ako fizička osoba s prebivalištem u drugoj državi članici Europske unije koristi na području Republike Hrvatske motorno vozilo registrirano u drugoj državi članici Europske unije u razdoblju, kontinuiranom ili ne, dužem od šest mjeseci za svako razdoblje od 12 mjeseci (članak 16. stavak 1. točka 1.),

16. ako ne prijavi motorno vozilo Carinskoj upravi elektroničkim putem prije ulaska na područje Republike Hrvatske (članak 17. stavak 3.).

Članak 31.a dodančlankom 22. ovoga akta

Po postupcima iz ovoga Zakona ne plaćaju se upravne pristojbe.