Na tekst
slovozakona

Zakon o doprinosima

Izmjene: NN 144/2012

Izmjene i dopune, NN 144/2012. Nastali tekst vrijedio od 1. siječnja 2013. do 18. prosinca 2013.

Ovim je aktom izmijenjeno 10 članaka.

Članci su navedeni pod svojim brojevima u zakonu, a uz svaki stoji odredba ovoga akta koja ga je promijenila.

Ovako se prikazuje izbrisani tekst, ovako dodani, a okomita crta uz odredbu znači da je u cijelosti dodana ili izbrisana.

Tekst prije ovoga akta · Tekst nakon njega · Važeći tekst

Članak 23. izmijenjenčlankom 1. ovoga akta

(1) Obveze doprinosa obračunavaju se pojedinačno – za svakog osiguranika i prema plaći za svaki mjesec ili dio mjeseca u kojemu je radnik bio u radnom odnosu, odnosno prema svakom pojedinačno isplaćenom ostalom primitku.

(2) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, doprinosi na osnovicu iz članka 20. stavka 1. točke 2. ovoga Zakona mogu se za sve osiguranike obračunati i prema zbrojenoj osnovici – isplaćenoj ili obračunanoj ukupnoj plaći svih osiguranika ili prema isplaćenim ukupnim ostalim primicima svih osiguranika, umanjeno za plaću osiguranika koji se prvi put zapošljavaju iz članka 20. stavka 2. ovoga Zakona.

(2) Poslodavac koji je, sukladno odredbama Zakona o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba s invaliditetom, obveznik posebnog doprinosa za poticanje zapošljavanja osoba s invaliditetom taj doprinos obračunava prema zbrojenoj osnovici svih osiguranika utvrđenoj prema stavku 2 iz stavka 1. ovoga članka.

Članak 25. izmijenjenčlankom 2. ovoga akta

(1) Doprinosi prema ostalim primicima obračunavaju se zajedno s obračunom tih primitaka i dospijevaju na naplatu istodobno s isplatom ostalih primitaka.

(2) Prema ostalim primicima koji se daju u naravi ili u korištenju nekog prava doprinosi se obračunavaju i dospijevaju na naplatu do posljednjeg dana u mjesecu u kojem je izvršeno davanje ili korištenje.

(3) Mjesečna osnovica iz članka 21. ovoga Zakona i osnovica iz članka 22. ovoga Zakona, ako se utvrđuju istodobno, mogu se zbrojiti i činiti ukupnu osnovicu za obračun doprinosa iz osnovice pojedinog osiguranika za određeni mjesec. Iznimno, kada je iznos osnovice iz članka 21. ovoga Zakona utvrđen u iznosu najviše mjesečne osnovice pa se doprinosi iz osnovice prema ostalim primicima obračunavaju odvojeno od obračuna tih doprinosa prema plaći.

Članak 31. izmijenjenčlankom 3. ovoga akta

(1) Obveze doprinosa obračunavaju se pojedinačno – za svakog osiguranika i prema plaći za svaki mjesec ili dio mjeseca u kojem je izabrana ili imenovana osoba obavljala dužnost, odnosno prema svakom pojedinačno isplaćenom ostalom primitku.

(2) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, doprinosi na osnovicu iz članka 28. stavka 1. točke 2. ovoga Zakona mogu se za sve osiguranike obračunati i prema ukupnoj osnovici – isplaćenoj ili obračunanoj plaći, odnosno ostalim primicima svih osiguranika.

(2) Poslodavac koji je, sukladno odredbama Zakona o profesionalnoj rehabilitaciji i poticanju zapošljavanja osoba s invaliditetom, obveznik posebnog doprinosa za poticanje zapošljavanja osoba s invaliditetom taj doprinos obračunava prema zbrojenoj osnovici svih osiguranika utvrđenoj prema stavku 2 iz stavka 1. ovoga članka.

Članak 33. izmijenjenčlankom 4. ovoga akta

(1) Doprinosi prema ostalim primicima obračunavaju se zajedno s obračunom tih primitaka i dospijevaju na naplatu istodobno s isplatom ostalih primitaka.

(2) Prema ostalim primicima koji se daju u naravi ili u korištenju nekog prava doprinosi se obračunavaju i dospijevaju na naplatu do posljednjeg dana u mjesecu u kojem je izvršeno davanje ili korištenje.

(3) Mjesečna osnovica iz članka 29. ovoga Zakona i osnovica iz članka 30. ovoga Zakona, ako se utvrđuju istodobno, mogu se zbrojiti i činiti ukupnu osnovicu za obračun doprinosa iz osnovice pojedinog osiguranika za određeni mjesec. Iznimno, kada je iznos osnovice iz članka 29. ovoga Zakona utvrđen u iznosu najviše mjesečne osnovice, pa se doprinosi iz osnovice prema osnovici iz članka 30. ovoga Zakona obračunavaju odvojeno od obračuna tih doprinosa prema osnovici iz članka 29. ovoga Zakona.

Članak 38. izmijenjenčlankom 5. ovoga akta

Mjesečnoj osnovici utvrđenoj prema članku 37. ovoga Zakona dodaju Osnovicom za obračun doprinosa za osiguranika po osnovi radnog odnosa – izaslanog radnika smatraju se i iznosi ostalih primitaka iz članka 22. ovoga Zakona što ih poslodavac, pored osim plaće za rad u inozemstvu, isplaćuje osiguraniku.

Članak 39. izmijenjenčlankom 6. ovoga akta

(1) Obveze doprinosa obračunavaju se pojedinačno za svakog osiguranika i prema mjesečnoj osnovici za svaki mjesec ili za dio mjeseca u kojem je radnik bio u radnom odnosu, odnosno prema svakom pojedinačno isplaćenom ostalom primitku.

(2) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, doprinosi na osnovicu obračunani prema članku 36. stavku 1. točki 2. ovoga Zakona mogu se za sve osiguranike obračunati i prema ukupnoj osnovici svih osiguranika umanjeno za osnovicu osiguranika koji se prvi put zapošljavaju iz članka 36. stavka 2. ovoga Zakona.

(2) Poslodavac koji je, sukladno odredbama Zakona o profesionalnoj rehabilitaciji i poticanju zapošljavanja osoba s invaliditetom, obveznik posebnog doprinosa za poticanje zapošljavanja osoba s invaliditetom taj doprinos obračunava prema zbrojenoj osnovici svih osiguranika utvrđenoj prema stavku 2 iz stavka 1. ovoga članka.

Članak 40. izmijenjenčlankom 7. ovoga akta

(1) Doprinosi prema mjesečnoj osnovici obračunavaju se istodobno s obračunom plaće i dospijevaju na naplatu istodobno s isplatom plaće.

(2) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, ako se plaća ne isplati do kraja mjeseca za prethodni mjesec, doprinosi se obračunavaju i dospijevaju na naplatu do posljednjeg dana u mjesecu za prethodni mjesec.

(3) Ako se plaća ili dio plaće daje u naravi ili u korištenju nekog prava, doprinosi se, prema tako isplaćenoj plaći ili dijelu plaće obračunavaju i dospijevaju na naplatu do posljednjeg dana u mjesecu u kojem je izvršeno davanje, odnosno korištenje prava, a najkasnije do posljednjeg dana u mjesecu za prethodni mjesec.

(4) Doprinosi prema ostalim primicima iz članka 38. ovoga Zakona obračunavaju se zajedno s obračunom tih primitaka i dospijevaju na naplatu istodobno s isplatom ostalih primitaka.

(5) Prema ostalim primicima koji se daju u naravi ili u korištenju prava doprinosi se obračunavaju do posljednjeg dana u mjesecu u kojemu je izvršeno davanje odnosno korištenje i dospijevaju na naplatu do posljednjeg dana u mjesecu u kojem je izvršeno davanje odnosno korištenje prava.

(6) Mjesečna osnovica iz članka 37. ovoga Zakona i osnovica iz članka 38. ovoga Zakona, ako se utvrđuju istodobno, mogu se zbrojiti i činiti ukupnu osnovicu za obračun doprinosa iz osnovice pojedinog osiguranika za određeni mjesec. Iznimno, kada je iznos osnovice iz članka 37. ovoga Zakona utvrđen u iznosu najviše mjesečne osnovice, pa se tada doprinosi iz osnovice prema osnovici iz članka 38. ovoga Zakona obračunavaju odvojeno od obračuna tih doprinosa prema osnovici iz članka 37. ovoga Zakona.

Članak 114. izmijenjenčlankom 8. ovoga akta

(1) Osnovica za obračun doprinosa jest drugi dohodak te primitak po osnovi kojega se, sukladno propisima o porezu na dohodak, utvrđuje dohodak od nesamostalnog rada kada ga poslodavac isplaćuje ili daje u naravi bivšem radniku ili drugoj osobi umjesto bivšeg radnika, a taj se primitak ne odnosi na naknadu za rad za trajanja radnog odnosa niti je primitak stečen unutar vremena u kojem je postojao radni odnos, kao što su:

1. primitak koji se isplaćuje nasljednicima po osnovi rada bivšeg zaposlenika, osim mjesečne plaće bivšeg radnika,

2. primitak po osnovi povoljnije kamate pri odobravanju kredita bivšem zaposleniku,

3. prigodne nagrade, naknade i pomoći bivšim radnicima ili izabranim i imenovanim osobama – iznad neoporezivih iznosa,

4. naknada plaće što je poslodavac isplaćuje bivšem zaposleniku po osnovi ugovorene zabrane tržišne utakmice, sukladno posebnom propisu, te

5. ostali slični primici.

(2) Osnovicom za obračun doprinosa smatraju se i primici od kojih se, prema propisima o porezu na dohodak, utvrđuje dohodak od nesamostalnog rada a koji se isplaćuju osobi koju isplatitelj tog primitka nije prijavio na obvezna osiguranja po osnovi rada. Osobito su to:

1. poduzetnička plaća što ju sebi isplaćuje fizička osoba koja od samostalne djelatnosti utvrđuje dobit, a tu djelatnost obavlja kao drugu djelatnost te,

2. primitak što ga tuzemni poslodavac isplaćuje osobi izaslanoj na rad u Republiku Hrvatsku po nalogu inozemnog poslodavca, ako međudržavnim ugovorom nije drugačije uređeno.,

3. primitak što ga inozemni poslodavac isplaćuje osobi izaslanoj iz Republike Hrvatske na rad u inozemstvo, ako međudržavnim ugovorom nije drugačije uređeno.

Članak 182. izmijenjenčlankom 9. ovoga akta

(1) Obveza doprinosa prema naknadi plaće obračunava se za svaki mjesec za koji se ostvaruje pravo i dospijeva na naplatu istodobno s isplatom naknade plaće osiguraniku ili istodobno s povratom do 15. dana u mjesecu koji slijedi mjesecu u kojem je isplaćena naknada plaće ili izvršen povrat naknade plaće poslodavcu.

(2) O vrsti i iznosu obveze doprinosa, osnovici prema kojoj su doprinosi obračunani, razdoblju na koje se obveza odnosi i o drugim podacima koje utvrdi, obveznik obračunavanja sastavlja obračunsku ispravu za svakoga osiguranika te sastavlja izvješće i dostavlja ga Poreznoj upravi. Način i rok te oblik i sadržaj izvješća propisat će ministar financija.

(3) Kada poslodavac, odnosno osoba koja je obveznik doprinosa te obveznik obračunavanja i obveznik plaćanja doprinosa sukladno odredbama ovoga Zakona, osim osobe koja je obveznik doprinosa te obveznik obračunavanja i obveznik plaćanja doprinosa za svoje osobno osiguranje, nema obvezu isplate plaće, odnosno naknade koja je podložna obvezi doprinosa, odnosno nema obvezu doprinosa prema propisanoj osnovici iz razloga što osiguranik ostvaruje pravo na naknadu plaće za vrijeme bolovanja kako je opisano člankom 179. ovoga Zakona i/ili ima obvezu isplate naknade plaće koja se isplaćuje na teret sredstava nositelja obveznih osiguranja ili na teret državnog proračuna dužan je sastaviti izvješće o vrsti prava, razdoblju korištenja prava te iznosu naknade plaće što ju je isplatio na teret sredstava nositelja osiguranja ili na teret sredstava državnog proračuna i dostaviti ga Poreznoj upravi. Način i rok te oblik i sadržaj izvješća propisat će ministar financija.

Članak 249. izmijenjenčlancima 10. i 11. ovoga akta

(1) Novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 do 100.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj:

1. poslodavac koji za osiguranika po osnovi radnog odnosa ne obračuna doprinose ili ne utvrdi osnovicu, odnosno ne uplati doprinose u roku ili ne izvijesti Poreznu upravu o utvrđenim obvezama doprinosa, sve na način sukladan odredbama članka 19. do 26. ovoga Zakona,

2. predstavničko tijelo ili izvršno tijelo državne vlasti, jedinice područne (regionalne) samouprave ili jedinice lokalne samouprave koje za osiguranika po osnovi izabrane ili imenovane osobe ne obračuna doprinose ili ne utvrdi osnovicu, odnosno ne uplati doprinose u roku ili ne izvijesti Poreznu upravu o utvrđenim obvezama doprinosa, sve na način sukladan odredbama članka 27. do 34. ovoga Zakona,

3. poslodavac koji za osiguranika po osnovi radnog odnosa – izaslanog radnika ne obračuna doprinose ili ne utvrdi osnovicu, odnosno ne uplati doprinose u roku ili ne izvijesti Poreznu upravu o utvrđenim obvezama doprinosa, sve na način sukladan odredbama članka 35. do 41. ovoga Zakona,

4. poslodavac koji za osiguranika po osnovi volonter ne obračuna doprinose ili ne utvrdi osnovicu, odnosno ne uplati doprinose u roku ili ne izvijesti Poreznu upravu o utvrđenim obvezama doprinosa, sve na način sukladan odredbama članka 42. do 46. ovoga Zakona,

5. poslodavac stalnog sezonskog radnika koji za osiguranika po osnovi stalnog sezonskog radnika ne obračuna doprinose ili ne utvrdi osnovicu, odnosno ne uplati doprinose u roku ili ne izvijesti Poreznu upravu o utvrđenim obvezama doprinosa, sve na način sukladan odredbama članaka 126. do 129. ovoga Zakona.

6. poslodavac, odnosno obveznik obračunavanja i plaćanja doprinosa u slučaju kada nema obvezu obračuna i plaćanja doprinosa, ako ne izvijesti Poreznu upravu o vrsti prava, razdoblju korištenja prava, te iznosu naknade plaće što ju je isplatio na teret sredstava nositelja obveznih osiguranja ili teret sredstava državnog proračuna, sve na način sukladan odredbi članka 182. stavka 3. ovoga Zakona.

(2) Novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 do 20.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka i odgovorna osoba u pravnoj osobi.