Zakon o minimalnom globalnom porezu na dobit
Što se promijenilo od NN 155/2023
Temeljni tekst, NN 155/2023. Nastali tekst objavljen 22. prosinca 2023.; vrijedio do 22. prosinca 2025.
Od tada je izmijenjeno 9 članaka.
Prikazana je razlika između teksta koji je tada vrijedio i važećeg teksta, članak po članak; uz svaki članak stoje akti koji su ga u međuvremenu mijenjali.
Akti primijenjeni u međuvremenu: NN 151/2025 (izmjene i dopune).
Ovako se prikazuje izbrisani tekst, ovako dodani, a okomita crta uz odredbu znači da je u cijelosti dodana ili izbrisana.
Tekst koji je tada vrijedio · Važeći tekst · Promjene od drugoga dana · Povijest članaka
Članak 5. izmijenjenNN 151/2025: izmijenjen člankom 1.
Područje primjene
(1) Ovaj Zakon se primjenjuje na sastavne subjekte koji su članovi skupine MNP-a ili velike domaće skupine čiji godišnji prihod u konsolidiranim financijskim izvještajima krajnjeg matičnog društva u najmanje dvije od četiri fiskalne godine koje neposredno prethode oglednoj fiskalnoj godini iznosi 750.000.000,00 eura ili više, uključujući prihod od isključenih subjekata iz stavka 3. ovoga članka.
(2) Ako je jedna ili više fiskalnih godina iz stavka 1. ovoga članka dulja ili kraća od 12 mjeseci, prag prihoda iz stavka 1. ovoga članka prilagođava se razmjerno za svaku od tih fiskalnih godina.
(3) Ovaj se Zakon ne primjenjuje na sljedeće subjekte:
a) osobu javnog prava, međunarodnu organizaciju, neprofitnu organizaciju, mirovinski fond, investicijski fond koji je krajnje matično društvo ili subjekt za ulaganja u nekretnine koji je krajnje matično društvo
b) subjekt čije je najmanje 95 % vrijednosti u vlasništvu jednog ili više subjekata iz točke a) ovoga stavka izravno ili putem jednog ili više isključenih subjekata, osim subjekata za pružanje usluga u području mirovinskog osiguranja te koji:
1. posluje isključivo ili gotovo isključivo radi držanja imovine ili ulaganja sredstava u korist subjekta ili subjekata iz točke a) ovoga stavka ili
2. obavlja isključivo aktivnosti koje su pomoćne aktivnostima koje obavlja subjekt ili subjekti iz točke a) ovoga stavka
c) subjekt čije je najmanje 85 % vrijednosti u vlasništvu, izravno ili preko jednog ili više isključenih subjekata, jednog ili više subjekata iz točke a) ovoga stavka, osim subjekata za pružanje usluga u području mirovinskog osiguranja, pod uvjetom da gotovo sav njegov prihod proizlazi iz dividendi, odnosno iz dobiti ili gubitka od vlasničkog kapitala koji su isključeni iz izračuna kvalificirajuće dobiti ili gubitka u skladu sa člankom 18. stavkom 2. točkama b) i c) ovoga Zakona.
(4) Iznimno od stavka 3. točke a) ovoga članka, sastavni subjekt koji podnosi prijavu može u skladu s člankom 47. stavkom 1. ovoga Zakona odlučiti da se subjekt iz stavka 3. točaka b) i c) ovoga članka neće smatrati isključenim subjektom.
(5) Minimalno efektivno oporezivanje dobiti subjekata iz stavka 1. ovoga članka osigurava se primjenom pravila za plaćanje dopunskog poreza, utvrđenih prema odredbama ovoga Zakona, a to su:
a) pravilo za utvrđivanje kvalificiranog domaćeg dopunskog poreza u skladu s kojim se dopunski porez izračunava i plaća za višak dobiti svih sastavnih subjekata koji podliježu niskoj poreznoj stopi i koji se nalaze u Republici Hrvatskoj
b) pravilo o uključivanju dobiti u skladu s kojim matično društvo skupine multinacionalnih poduzeća ili velike domaće skupine izračunava i plaća svoj dodjeljivi udio u dopunskom porezu u odnosu na sastavne subjekte skupine koji podliježu niskoj poreznoj stopi
c) pravilo o prenisko oporezivanoj dobiti u skladu s kojim sastavni subjekt skupine multinacionalnih poduzeća podliježe dopunskom porezu jednakom njegovu udjelu dopunskog poreza koji nije naplaćen na temelju pravila o uključivanju dobiti za sastavne subjekte skupine koji podliježu niskoj poreznoj stopi.
(6) Primjenom pravila iz stavka 5. ovoga članka utvrđuje se iznos dopunskog poreza subjektima iz stavka 1. ovoga članka kojim se osigurava da efektivno oporezivanje dobiti iznosi najmanje 15 %.
(7) Porezna obveza iz stavka 5. ovoga članka ne može umanjiti osnovicu poreza na dobit.
(8) Dopunski porez prihod je državnog proračuna Republike Hrvatske.
Članak 13. izmijenjenNN 151/2025: izmijenjen člankom 3.
Kvalificirani domaći dopunski porez
(1) U Republici Hrvatskoj se obračunava i plaća kvalificirani domaći dopunski porez.
(2) Obvezi plaćanja kvalificiranog domaćeg dopunskog poreza iz stavka 1. ovoga članka za određenu fiskalnu godinu podliježe matično društvo skupine MNP-a koje se nalazi u Republici Hrvatskoj, matično društvo velike domaće skupine, i svi njihovi sastavni subjekti koji se nalaze u Republici Hrvatskoj koji su utvrđeni prema odredbama ovoga Zakona ako je njihova efektivna porezna stopa utvrđena prema odredbama ovoga Zakona manja od 15 %.
(3) Pri utvrđivanju prava i obveza poreznog obveznika iz stavka 2. ovoga članka odnosno prilikom izračuna obveze kvalificiranog domaćeg dopunskog poreza, osim ovoga članka na odgovarajući način se primjenjuju druge odredbe ovoga Zakona koje se primjenjuju pri utvrđivanja dopunskog poreza na temelju pravila o uključivanju dobiti ili /i pravila o prenisko oporezovanoj dobiti.
(4) U smislu primjene stavka 1. ovoga članka, ako sastavni subjekt nije obveznik primjene Međunarodnih standarda financijskog izvješćivanja u skladu s posebnim propisom, izračun viška dobiti sastavnih subjekata koji podliježu niskoj poreznoj stopi u Republici Hrvatskoj može se temeljiti na pripadajućem financijskom izvještaju izrađenom u skladu s Hrvatskim standardima financijskog izvještavanja koji je utvrđen u skladu s tim posebnim propisom koji se primjenjuje u Republici Hrvatskoj, a koji će se korigirati u slučaju utvrđenog znatnog narušavanja tržišnog natjecanja u skladu s ovim Zakonom temelji se na računovodstvenom standardu iz članka 17. ovoga Zakona ili na računovodstvenom standardu kojim se osigurava primjena kvalificiranog međunarodnog sporazuma o sigurnoj luci iz članka 34. i članka 60. stavka 2. ovoga Zakona, a koja se odnosi na računovodstveni standard.
(5) Ako se matično društvo skupine MNP-a ili velike domaće skupine nalazi u Republici Hrvatskoj, a sastavni subjekti koji su u njegovu izravnom ili neizravnom vlasništvu se nalaze u Republici Hrvatskoj ili drugoj jurisdikciji, podliježu kvalificiranom domaćem dopunskom porezu za određenu fiskalnu godinu u tim jurisdikcijama, iznos dopunskog poreza koje bi platilo matično društvo temeljem pravila o uključivanju dobiti iz članaka 7., 8. i 9. ovoga Zakona umanjuje se, do nule, za iznos kvalificiranog domaćeg dopunskog poreza kojega plaća matica i sastavni subjekti. Ako je kvalificirani domaći dopunski porez za određenu fiskalnu godinu temeljen na financijskim izvještajima izrađenim u skladu s prihvatljivim računovodstvenim standardom krajnjeg matičnog društva ili s računovodstvenim standardom iz stavka 4. ovoga članka, dopunski porez iz članka 29. ovoga Zakona ne izračunava se za sastavne subjekte te skupine MNP-a ili velike domaće grupe koji se nalaze u Republici Hrvatskoj ili drugoj državi članici. To ne sprečava izračun svakog daljnjeg dopunskog poreza na temelju članka 31. ovoga Zakona.
(6) Ako iznos kvalificiranog domaćeg dopunskog poreza za određenu fiskalnu godinu nije plaćen u Republici Hrvatskoj četiri godine nakon godine u kojoj je trebao biti plaćen, iznos kvalificiranog domaćeg dopunskog poreza koji nije plaćen dodaje se dopunskom porezu u određenoj jurisdikciji izračunatom u skladu s člankom 29. stavkom 3. ovoga Zakona i ne naplaćuje se u Republici Hrvatskoj.
(7) Ako kvalificirani domaći dopunski porez za određenu fiskalnu godinu nije plaćen u drugoj jurisdikciji ili državi članici četiri godine nakon godine u kojoj je trebao biti plaćen, taj porez će se naplatiti prema člancima 7., 8., 9. i 31. ovoga Zakona.
(8) Kvalificirani domaći dopunski porez iz stavka 1. ovoga članka se utvrđuje i naplaćuje prije primjene pravila iz članka 5. stavka 5. točaka b) i c) ovoga Zakona.
(9) Ministar financija pravilnikom propisuje postupak obračuna i naplate kvalificiranog domaćeg dopunskog poreza.
Članak 25. izmijenjenNN 151/2025: izmijenjen člankom 4.
Prilagođeni obuhvaćeni porezi
Odluka o kvalificirajućem gubitku
(1) Iznimno od članka 24. ovoga Zakona, sastavni subjekt koji podnosi prijavu može donijeti odluku o kvalificirajućem gubitku za određenu jurisdikciju u skladu s kojom se odgođena porezna imovina kvalificirajućeg gubitka određuje za svaku fiskalnu godinu u kojoj u toj jurisdikciji postoji neto kvalificirajući gubitak. U tu svrhu, odgođena porezna imovina kvalificirajućeg gubitka jednaka je neto kvalificirajućem gubitku za određenu fiskalnu godinu za određenu jurisdikciju pomnoženom s minimalnom poreznom stopom. Odluka o kvalificirajućem gubitku ne donosi se za jurisdikciju s prihvatljivim sustavom poreza na raspodjelu na temelju članka 42. ovoga Zakona.
(2) Odgođena porezna imovina kvalificirajućeg gubitka određena u skladu sa stavkom 1. ovoga članka upotrebljava se u svakoj sljedećoj fiskalnoj godini u kojoj postoji neto kvalificirajuća dobit u određenoj jurisdikciji u iznosu koji je jednak neto kvalificirajućoj dobiti pomnoženoj s minimalnom poreznom stopom ili, ako je niži, iznosom raspoložive odgođene porezne imovine kvalificirajućeg gubitka.
(3) Odgođena porezna imovina kvalificirajućeg gubitka utvrđena na temelju stavka 1. ovoga članka umanjuje se za iznos koji se upotrebljava za fiskalnu godinu, a saldo se prenosi u sljedeće fiskalne godine.
(4) Ako je odluka o kvalificirajućem gubitku opozvana, sva preostala odgođena porezna imovina kvalificirajućeg gubitka utvrđena na temelju stavka 1. ovoga članka smanjuje se na nulu od prvog dana prve fiskalne godine u kojoj se odluka o kvalificirajućem gubitku više ne primjenjuje.
(5) Odluka o kvalificirajućem gubitku podnosi se uz prvu Prijavu informacija o dopunskom porezu iz članka 46. ovoga Zakona, skupine MNP-a ili velike domaće skupine u kojoj se navodi jurisdikcija za koju je donesena odluka.
(6) Ako provodni subjekt koji je krajnje matično društvo skupine MNP-a ili velike domaće skupine donese odluku o kvalificirajućem gubitku u skladu s ovim člankom, odgođena porezna imovina kvalificirajućeg gubitka izračunava se prema kvalificirajućem gubitku provodnog subjekta nakon smanjenja u skladu s člankom 40. stavkom 3. ovoga Zakona.
Članak 46. izmijenjenNN 151/2025: izmijenjen člankom 5.
Obveze podnošenja informacija o dopunskom porezu
(1) Pojedini pojmovi u smislu ovoga članka imaju sljedeće značenje:
a) imenovani lokalni subjekt znači sastavni subjekt skupine MNP-a ili velike domaće skupine koji se nalazi u Republici Hrvatskoj i kojeg su drugi sastavni subjekti skupine MNP-a ili velike domaće skupine koji se nalaze u Republici Hrvatskoj imenovali za podnošenje Prijave informacija o dopunskom porezu ili za obavješćivanje u njihovo ime u skladu s ovim člankom te za dostavu informacija potrebnih za podnošenje prijava
b) sporazum između kvalificiranih nadležnih tijela znači bilateralni ili multilateralni sporazum ili dogovor između dvaju ili više nadležnih tijela kojim se predviđa automatska razmjena godišnjih prijava s informacijama o dopunskom porezu.
(2) Sastavni subjekt koji se nalazi u Republici Hrvatskoj ili imenovani lokalni subjekt u ime sastavnog subjekta podnosi Prijavu informacija o dopunskom porezu Poreznoj upravi u skladu sa stavkom 5. ovoga članka.
(3) Iznimno od stavka 2. ovoga članka, sastavni subjekt ili imenovani lokalni subjekt nije obvezan za fiskalnu godinu podnijeti Prijavu informacija o dopunskom porezu ako je takvu Prijavu, u skladu sa zahtjevima iz stavka 5. ovoga članka:
a) podnijelo krajnje matično društvo koje se nalazi u jurisdikciji koja s Republikom Hrvatskom ima potpisan sporazum između kvalificiranih nadležnih tijela ili
b) podnio subjekt imenovan za podnošenje Prijave, a koji se nalazi u jurisdikciji koja s Republikom Hrvatskom ima potpisan sporazum između kvalificiranih nadležnih tijela.
(4) Ako se primjenjuje stavak 3. ovoga članka, sastavni subjekt u Republici Hrvatskoj ili imenovani lokalni subjekt u njegovo ime, dužan je obavijestiti Poreznu upravu o identitetu subjekta koji podnosi Prijavu informacija o dopunskom porezu te o jurisdikciji u kojoj se nalazi.
(5) Prijava informacija o dopunskom porezu podnosi se putem standardnog obrasca i uključuje sljedeće informacije u pogledu skupine MNP-a ili velike domaće skupine:
a) identifikaciju sastavnih subjekata, uključujući njihove porezne identifikacijske brojeve, ako postoje, jurisdikciju u kojoj se nalaze i njihov status u skladu s pravilima ovoga Zakona
b) informacije o cjelokupnoj korporativnoj strukturi skupine MNP-a ili velike domaće skupine, uključujući kontrolirajuće udjele u sastavnim subjektima koje drže drugi sastavni subjekti
c) informacije koje su nužne za izračun:
1. efektivne porezne stope za svaku jurisdikciju i dopunskog poreza uključujući i kvalificiranog domaćeg dopunskog poreza svakog sastavnog subjekta
2. dopunskog poreza člana skupine zajedničkih pothvata
3. raspodjele dopunskog poreza u skladu s pravilom o uključivanju dobiti ili iznosa dopunskog poreza na temelju pravila o prenisko oporezivanoj dobiti koji se dodjeljuje svakoj jurisdikciji i
d) evidenciju donesenih odluka u skladu s ovom Zakonom.
(6) Iznimno od stavka 5. ovoga članka, ako se sastavni subjekt nalazi u Republici Hrvatskoj, a njegovo krajnje matično društvo nalazi se u jurisdikciji treće zemlje koja primjenjuje pravila koja su ocijenjena jednakovrijednim pravilima iz ovoga Zakona u skladu s člankom 59. ovoga Zakona, sastavni subjekt ili imenovani lokalni subjekt podnosi Prijavu informacija o dopunskom porezu koja sadržava sljedeće informacije:
a) sve informacije koje su potrebne za primjenu članka 10. ovoga Zakona uključujući:
1. identifikaciju svih sastavnih subjekata u kojima matično društvo u djelomičnom vlasništvu koje se nalazi u Republici Hrvatskoj drži, izravno ili neizravno, vlasnički udio u bilo kojem trenutku fiskalne godine te strukturu takvih vlasničkih udjela
2. sve informacije potrebne za izračun efektivne porezne stope jurisdikcija u kojima matično društvo u djelomičnom vlasništvu koje se nalazi u Republici Hrvatskoj drži vlasničke udjele u sastavnim subjektima utvrđenima u podtočki 1. ove točke i dospjeli dopunski porez i
3. sve informacije koje su u tu svrhu relevantne u skladu s člankom 11., 12. ili 13. ovoga Zakona.
b) sve informacije potrebne za primjenu članka 15. ovoga Zakona, uključujući:
1. identifikaciju svih sastavnih subjekata koji se nalaze u jurisdikciji krajnjeg matičnog društva i strukturu tih vlasničkih udjela
2. sve informacije koje su potrebne za izračun efektivne porezne stope u jurisdikciji krajnjeg matičnog društva i njegova dospjelog dopunskog poreza i
3. sve informacije potrebne za dodjelu takvog dopunskog poreza uz primjenu formule za dodjelu na temelju pravila o prenisko oporezivanoj dobiti iz članka 16. ovoga Zakona.
c) sve informacije koje su potrebne za primjenu kvalificiranog domaćeg dopunskog poreza od strane svake jurisdikcije koja je odlučila primjenjivati takav dopunski porez.
(7) Prijava informacija o dopunskom porezu iz stavaka 5. i 6. ovoga članka i sve relevantne obavijesti podnose se Poreznoj upravi najkasnije 15 mjeseci nakon isteka posljednjeg dana fiskalne godine elektroničkim putem.
(8) Ako se dva ili više sastavnih subjekata istog MNP-a ili velike domaće skupine koji podliježu primjeni ovoga Zakona, nalazi u Republici Hrvatskoj dužni su imenovati jednog od njih koji će se smatrati odgovornim subjektom za sva prava i obveze iz porezno-pravnog odnosa u skladu s općim poreznim propisom i ovim Zakonom do roka za podnošenje Prijave iz stavka 7. ovoga članka.
(9) Ako se ne ispuni navedena obveza iz stavaka 2. do 4. ili 6. ovoga članka u zadanom roku, odgovorni subjekt ili bilo koji sastavni subjekt iz skupine na području Republike Hrvatske koji podliježe primjeni ovoga Zakona može biti pozvan na dostavu podatka iz stavaka 5. i 6. ovoga članka.
(10) Smatra se kako je porezni obveznik ispunio obvezu podnošenja Prijave iz stavka 7. ovoga članka ako je ispunio obvezu podnošenja prijave s informacijama o dopunskom porezu u skladu s propisima o administrativnoj suradnji u području poreza.
(11) Ministar financija pravilnikom iz članka 13. stavka 9. ovoga Zakona propisuje obrazac Prijave informacija o dopunskom porezu koja se podnosi u skladu s ovim člankom uzimajući u obzir propise iz članka 2. ovoga Zakona, dostavu drugih podatka uz Prijavu informacija o dopunskom porezu u smislu primjene članka 13. ovoga Zakona te postupak prijave u Poreznu upravu odgovornog sastavnog subjekta postupak prijave odgovornog sastavnog subjekta i način preuzimanja prava i obveza iz porezno-pravnog odnosa.
Članak 48. izmijenjenNN 151/2025: izmijenjen člankom 6.
Prijava dopunskog poreza i plaćanje dopunskog poreza
(1) Sastavni subjekt koji podliježe dopunskom porezu na temelju pravila o uključivanju dobiti ili pravila o prenisko oporezovanoj dobiti u Republici Hrvatskoj u skladu s ovim Zakonom dužan je podnijeti Prijavu dopunskog poreza u roku od 30 dana od dana isteka roka za podnošenje Prijave informacija iz članka 46. stavka 7. ovoga Zakona.
(2) Prijava iz stavka 1. ovoga članka podnosi se Poreznoj upravi elektroničkim putem.
(3) Na ispravak Prijave na odgovarajući način primjenjuju se odredbe općeg poreznog propisa, uzimajući u obzir odredbe ponovnog izračuna iz članka 31. ovoga Zakona.
(4) Sastavni subjekt koji je obvezan podnijeti Prijavu dopunskog poreza u skladu sa stavkom 1. ovoga članka plaća dopunski porez u roku od 30 dana od dana isteka roka za podnošenja Prijave.
(5) U slučaju da je nekoliko sastavnih subjekata istog MNP-a ili velike domaće skupine obvezno obračunati i platiti dopunski porez iz stavka 1. ovoga članka u skladu s ovim Zakonom, njihova ukupna porezna obveza smatra se jednim dugom u smislu općeg poreznog propisa i svi sastavni subjekti odgovaraju kao solidarni dužnici za plaćanje kvalificiranog domaćeg dopunskog poreza. (6).
(6) U slučaju iz stavka 5. ovoga članka imenovani odgovorni subjekt iz članka 46. stavka 8. ovoga Zakona podnosi objedinjenu poreznu prijavu koja će sadržavati podatke potrebne za obračun porezne obveze iz stavka 1. ovoga članka.
(7) Ministar financija pravilnikom iz članka 13. stavka 9. ovoga Zakona propisuje sadržaj i podatke za Prijavu dopunskog poreza, te način plaćanja dopunskog poreza.
Članak 49. izmijenjenNN 151/2025: izmijenjen člankom 7.
Plaćanje Prijava i plaćanje kvalificiranog domaćeg dopunskog poreza
(1) Sastavni subjekt koji je obveznik kvalificiranog domaćeg dopunskog poreza u Republici Hrvatskoj u skladu s člankom 13. ovoga Zakona dužan je podnijeti Prijavu domaćeg dopunskog poreza u roku za podnošenje Prijave informacija o dopunskom porezu iz članka 46. stavka 7. ovoga Zakona.
(2) Prijava iz stavka 1. ovoga članka podnosi se Poreznoj upravi elektroničkim putem.
(3) Na ispravak Prijave na odgovarajući način primjenjuju se odredbe općeg poreznog propisa, uzimajući u obzir odredbe ponovnog izračuna iz članka 31. ovoga Zakona.
(4) Sastavni subjekt koji je obvezan podnijeti Prijavu domaćeg dopunskog poreza u skladu sa stavkom 1. ovoga članka plaća domaći dopunski porez u roku od 30 dana od dana isteka roka za podnošenje Prijave.
(5) U slučaju da je nekoliko sastavnih subjekata iste MNP ili velike domaće skupine koji se nalaze u Republici Hrvatskoj, obvezno obračunati i platiti kvalificirani domaći dopunski porez u skladu s ovim Zakonom, njihova ukupna porezna obveza smatra se jednim dugom u smislu općeg poreznog propisa i svi su sastavni subjekti solidarno odgovorni za plaćanje kvalificiranog domaćeg dopunskog poreza.
(6) U slučaju iz stavka 5. ovoga članka imenovani odgovorni subjekt iz članka 46. stavka 8. ovoga Zakona podnosi objedinjenu poreznu prijavu koja će sadržavati podatke potrebne za obračun kvalificiranog domaćeg dopunskog poreza iz stavka 1. ovoga članka.
(7) Ministar financija pravilnikom iz članka 13. stavka 9. ovoga Zakona propisuje sadržaj i podatke za Prijavu domaćeg dopunskog poreza te način plaćanja domaćeg dopunskog poreza.
Članak 52. izmijenjenNN 151/2025: izmijenjen člankom 8.
Prekršajne odredbe
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 3000,00 eura do 50.000,00 eura kaznit će se sastavni ili lokalni subjekt ako:
1. ne dostavi na propisani način ili u propisanom roku Prijavu informacija o dopunskom porezu iz članka 46. stavka 2. ovoga Zakona ili ako to ne učini osoba iz članka 46. stavka 3. ovoga Zakona
2. ne obavijesti ili dostavi netočnu obavijest Poreznoj upravi prema članku 46. stavku 4. ovoga Zakona.
Novčanom kaznom u iznosu od 3000,00 eura do 100.000,00 eura kaznit će se odgovorni subjekt ili sastavni ili lokalni subjekt iz članka 46. stavka 8. ovoga Zakona ako:
1. ne podnese na propisani način ili u propisanom roku Prijavu iz članka 48. stavaka 1. i ovoga Zakona
2. ne podnese na propisani način ili u propisanom roku Prijavu iz članka 49. stavaka 1. i 2. ovoga Zakona
2 3. ne utvrdi obvezu dopunskog poreza u skladu s ovim Zakonom 3 člankom 5. stavkom 5. ovoga Zakona
4. ne plati dopunski porez u propisanim rokovima iz članka 48. stavka 4. ili članka 49. stavka 4. ovoga Zakona
4 5. ne imenuje odgovornog subjekta u roku iz članka 46. stavka 8. ovoga Zakona.
Članak 53. izmijenjenNN 151/2025: izmijenjen člankom 9.
Porezni tretman odgođene porezne imovine, odgođenih poreznih obveza i prenesene imovine u trenutku prijelaza
(1) U smislu ovoga članka prijelazna godina za jurisdikciju znači prva fiskalna godina u kojoj skupina MNP-a ili velika domaća skupina u odnosu na tu jurisdikciju spada u područje primjene ovoga Zakona.
(2) Pri utvrđivanju efektivne porezne stope za određenu jurisdikciju tijekom prijelazne godine i za svaku sljedeću fiskalnu godinu skupina MNP-a ili velika domaća skupina uzima u obzir svu odgođenu poreznu imovinu i sve odgođene porezne obveze koje se odražavaju ili objavljuju u financijskim izvještajima svih sastavnih subjekata u jurisdikciji za prijelaznu godinu. Odgođena porezna imovina i odgođene porezne obveze uzimaju se u obzir po nižoj minimalnoj poreznoj stopi i prema primjenjivoj domaćoj poreznoj stopi. Međutim, odgođena porezna imovina zabilježena po poreznoj stopi nižoj od minimuma može se računati po minimalnoj poreznoj stopi ako porezni obveznik može dokazati da se odgođena porezna imovina može pripisati kvalificirajućem gubitku. Ne uzima se u obzir učinak bilo kakvog usklađivanja vrednovanja ili usklađivanja računovodstvenog priznavanja u odnosu na odgođeno porezno potraživanje.
(3) Odgođena porezna imovina koja proizlazi iz stavki isključenih iz izračuna kvalificirajuće dobiti ili gubitka u skladu s poglavljem III. ovoga Zakona isključuje se iz izračuna iz stavka 2. ovoga članka ako ta odgođena porezna imovina proizlazi iz transakcije izvršene nakon 30. studenoga 2021.
(4) U slučaju prijenosa imovine između sastavnih subjekata nakon 30. studenoga 2021. i prije početka prijelazne godine, osnovica stečene imovine, osim dionica inventara, temelji se na knjigovodstvenoj vrijednosti prenesene imovine sastavnog subjekta koji je otuđio imovinu, ako se odgođena porezna imovina i odgođene porezne obveze utvrđuju na toj osnovi.
Članak 56. izmijenjenNN 151/2025: izmijenjen člankom 10.
Primjena Odluka o odgođenoj primjeni pravila o uključivanju dobiti i pravila o prenisko oporezovanoj oporezivanoj dobiti u državama članicama
(1) Ako se krajnje matično društvo skupine MNP-a nalazi u državi članici koja je odabrala opciju odgode od šest godina i koja je o tome obavijestila Europsku komisiju, Republika Hrvatska za sastavne subjekte te skupine MNP-a naplaćuje iznos dopunskog poreza na temelju pravila o prenisko oporezovanoj dobiti za fiskalnu godinu koja počinje 31. prosinca 2023. u skladu s člankom 14. ovoga Zakona.
(2) U slučaju Krajnje matično društvo iz stavka 1. ovoga članka, krajnje matično društvo imenuje subjekt za podnošenje prijave imenuje subjekt imenovan za podnošenje prijave u državi članici koja nije država članica u kojoj se nalazi krajnje matično društvo ili, ako skupina MNP-ova nema sastavni subjekt u drugoj državi članici, u jurisdikciji treće zemlje koja za izvještajnu fiskalnu godinu ima važeći sporazum između kvalificiranih nadležnih tijela s državom članicom u kojoj se nalazi krajnje matično društvo. U tom slučaju, subjekt imenovan za podnošenje prijave podnosi Prijavu informacija o dopunskom porezu u skladu sa zahtjevima navedenima u članku 46. stavku 5. ovoga Zakona. Sastavni subjekti koji se nalaze u državi članici koja je donijela odluku na temelju odabrala opciju odgode iz stavka 1. ovoga članka subjektu imenovanom za podnošenje Prijave dostavljaju informacije potrebne za usklađivanje s člankom 46. stavkom 5. ovoga Zakona i izuzimaju se od obveze podnošenja Prijave iz članka 46. stavka 2. ovoga Zakona.
(3) U slučaju Smatra se da je postotak na temelju pravila o prenisko oporezivanoj dobiti utvrđen za državu članicu koja je odabrala opciju odgode iz stavka 1. ovoga članka sastavni subjekt podnosi Poreznu prijavu u skladu s člankom 48. ovoga Zakona, a dopunsku poreznu obvezu umanjuje za iznos porezne obveze iz članka 13. ovoga Zakona do nule. za fiskalnu godinu jednak nuli.