Što se promijenilo od NN 118/2018
Temeljni tekst, NN 118/2018. Nastali tekst vrijedio od 1. siječnja 2019. do 30. studenoga 2021.
Od tada je izmijenjeno 6 članaka, dodana 3 članka i brisan 1 članak.
Prikazana je razlika između teksta koji je tada vrijedio i važećeg teksta, članak po članak; uz svaki članak stoje akti koji su ga u međuvremenu mijenjali.
Akti primijenjeni u međuvremenu: NN 120/2021 (izmjene i dopune), NN 152/2024 (izmjene i dopune).
Ovako se prikazuje izbrisani tekst, ovako dodani, a okomita crta uz odredbu znači da je u cijelosti dodana ili izbrisana.
Tekst koji je tada vrijedio · Važeći tekst · Promjene od drugoga dana · Povijest članaka
Članak 1. izmijenjenNN 120/2021: izmijenjen člankom 1.
Ovim se Zakonom propisuje način utvrđivanja iznosa minimalne plaće, i rokovi njezina utvrđivanja, način određivanja minimalne plaće radnika i utvrđivanja minimalnih povećanja plaće po pojedinim zakonskim osnovama te provedba nadzora nad njegovom primjenom ovoga Zakona.
Članak 1.a dodanNN 152/2024: dodan člankom 1.
Ovim se Zakonom u hrvatsko zakonodavstvo preuzima Direktiva (EU) 2022/2041 Europskog parlamenta i Vijeća od 19. listopada 2022. o primjerenim minimalnim plaćama u Europskoj uniji (SL L 275/33, 25. 10. 2022.).
Članak 3. izmijenjenNN 120/2021: izmijenjen člancima 2. i 3.
(1) Minimalna plaća u smislu ovoga Zakona je najniži mjesečni iznos brutoplaće koja se radniku isplaćuje za rad u punom radnom vremenu.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, minimalnom plaćom smatra se najmanji iznos mjesečne brutoplaće prema složenosti poslova za puno radno vrijeme ugovoren kolektivnim ugovorom čija je primjena proširena sukladno općem propisu o radu.
(3) Minimalna plaća mora biti ugovorena, utvrđena ili propisana u brutoiznosu.
(4) U iznos minimalne plaće ne ubrajaju se povećanja plaće s osnove prekovremenog rada, otežanih uvjeta rada, noćnog rada i rada nedjeljom, blagdanom ili nekim drugim danom za koji je zakonom određeno da se ne radi.
(5) Otežanim uvjetima rada iz stavka 4. ovoga članka smatraju se oni uvjeti koji su određeni zakonom, kolektivnim ugovorom, pravilnikom o radu, ugovorom o radu ili drugim propisom koji poslodavca obvezuje.
(6) Minimalna plaća radnika koji radi u nepunom radnom vremenu utvrđuje se i isplaćuje razmjerno ugovorenom radnom vremenu.
(7) Minimalna plaća radnika koji je sukladno ugovoru o radu proveo u radnom odnosu odnosno na radu u bilo kojem razdoblju ugovornog odnosa s poslodavcem manje od mjesec dana, utvrđuje se i isplaćuje razmjerno trajanju radnog odnosa odnosno vremena provedenog na radu u tom mjesecu, a u slučaju iz stavka 6. ovoga članka i razmjerno ugovorenom radnom vremenu.
(8) Nije dopušten sporazum poslodavca i radnika o odricanju od prava na isplatu minimalne plaće.
(9) U slučaju primjene pravnih pravila o zaštiti materijalnih prava iz radnih odnosa radnika u slučaju otvaranja stečajnog postupka nad poslodavcem i u slučaju blokade računa poslodavca zbog nemogućnosti prisilne naplate neisplaćene plaće odnosno naknade plaće, utvrđenih propisom o osiguranju radničkih tražbina, ne primjenjuje se stavak 2. ovoga članka.
Članak 3.a dodanNN 120/2021: dodan člankom 3.
(1) Za prekovremeni i noćni rad te za rad nedjeljom, blagdanom ili nekim drugim danom za koji je zakonom određeno da se ne radi, radnik ima pravo na povećanje plaće najmanje u visini utvrđenoj kolektivnim ugovorom čija je primjena proširena sukladno općem propisu o radu.
(2) Povećanja plaće iz stavka 1. ovoga članka pripadaju svim radnicima na koje je kolektivni ugovor proširen.
(3) Pravo na povećanja plaće utvrđena stavkom 1. ovoga članka radnik ostvaruje samo za sate rada odrađene u uvjetima iz stavka 1. ovoga članka.
(4) Povećanja plaće iz stavka 1. ovoga članka izračunavaju se za sate rada ostvarene u pojedinim uvjetima tako da se svaki dodatak obračunava na ugovorenu odnosno osnovnu plaću, iskazuje u apsolutnom iznosu te se tako utvrđeni dodaci zbrajaju i dodaju na ugovorenu odnosno osnovnu plaću.
(5) Iznimno od stavka 4. ovoga članka, ako je blagdan ili drugi dan za koji je zakonom određeno da se ne radi nedjelja, radnik ostvaruje pravo na povećanje plaće koje je povoljnije za radnika.
(6) Odredbe stavaka 3., 4. i 5. ovoga članka će se primijeniti ako kolektivnim ugovorom iz stavka 1. ovoga članka nije drukčije ugovoreno.
Članak 4. izmijenjenNN 120/2021: izmijenjen člankom 4.
(1) Pravo na minimalnu plaću, utvrđenu prema odredbama ovoga Zakona, imaju svi radnici koji rade su zaposleni u Republici Hrvatskoj, neovisno o sjedištu ili registraciji poslodavca.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, odredbe ovoga Zakona ne odnose se na radnika koji je jedini radnik kod poslodavca te istodobno član uprave, izvršni direktor, upravitelj zadruge, likvidator i sl. prema posebnim propisima.
Članak 6. izmijenjenNN 152/2024: izmijenjen člankom 2.
(1) Visinu minimalne plaće za svaku kalendarsku godinu uredbom utvrđuje Vlada Republike Hrvatske, na prijedlog ministra nadležnog za rad (u daljnjem tekstu: ministar).
(2) Minimalna plaća ne može se utvrditi u iznosu manjem od iznosa koji je bio utvrđen za prethodnu godinu.
(3) Ministar će, nakon konzultacija sa socijalnim partnerima i posvećujući posebnu pozornost djelatnostima s niskim plaćama i ugroženim skupinama zaposlenih, imajući u vidu povećanje udjela bruto minimalne plaće u prosječnoj brutoplaći isplaćenoj u pravnim osobama od siječnja do srpnja tekuće godine, uzimajući inflaciju odnosno promjene u obzir inflaciju kupovnoj moći minimalne plaće, kretanje plaća, kretanje nezaposlenosti i zaposlenosti, demografska kretanja, kretanje produktivnosti te ukupno stanje gospodarstva, a posebnu pozornost posvećujući djelatnostima s niskim plaćama i ugroženim skupinama zaposlenih, nakon konzultacija sa socijalnim partnerima, Vladi Republike Hrvatske predložiti predložiti Vladi Republike Hrvatske visinu minimalne plaće.
(4) Redovite godišnje konzultacije sa socijalnim partnerima iz stavka 3. ovoga članka u pravilu se održavaju u rujnu i listopadu.
Članak 7.a dodanNN 152/2024: dodan člankom 3.
Ministarstvo nadležno za rad svake će druge godine prije 1. listopada izvještajne godine dostaviti Europskoj komisiji dostupne statističke podatke odnosno informacije o stopi i razvoju obuhvata kolektivnog pregovaranja te razini zakonske minimalne plaće i udjelu radnika koji su njom obuhvaćeni.
Članak 8. brisanNN 152/2024: brisan člankom 4.
(1) Iznimno od članka 6. ovoga Zakona, kolektivnim ugovorom može se ugovoriti minimalna plaća u iznosu manjem od iznosa propisanog uredbom Vlade Republike Hrvatske.
(2) Iznos minimalne plaće iz stavka 1. ovoga članka ne može biti manji od devedeset pet posto iznosa propisanog uredbom iz članka 6. ovoga Zakona.
(3) U slučaju iz stavaka 1. i 2. ovoga članka ne primjenjuje se odredba članka 9. stavka 3. Zakona o radu (»Narodne novine«, br. 93/14. i 127/17.).
Brisan.
Odredba članka 8. brisana je aktom objavljenim u »Narodnim novinama« broj 152/2024.
Članak 9. izmijenjenNN 120/2021: izmijenjen člankom 5.
(1) Nadzor nad primjenom ovoga Zakona obavljaju središnja tijela državne uprave koja nadležni inspektori koji su prema posebnim propisima ovlaštena ovlašteni za nadzor u vezi s radom i zapošljavanjem, a nadzor zakonitosti, pravilnosti i pravodobnosti obračuna, prijava i uplata proračunskih prihoda središnje tijelo državne uprave nadležno za financije. službenici koji su prema posebnim propisima ovlašteni za obavljanje poslova poreznog nadzora.
(2) Nadležni inspektori i službenici iz stavka 1. ovoga članka dužni su surađivati kada obavljaju nadzor pravilnosti obračuna plaće radnika, posebno u smislu kontrole i izrade obračuna plaće na temelju dostavljenih podataka te provođenjem zajedničkih nadzora i slično.
Članak 10. izmijenjenNN 120/2021: izmijenjen člankom 6.; NN 152/2024: izmijenjen člankom 5.
(1) Novčanom kaznom od 60.000,00 7960,00 do 100.000,00 kuna 13.270,00 eura kaznit će se za prekršaj poslodavac pravna osoba ako u propisanim rokovima:
a) ako ne isplati minimalnu plaću na način propisan ovim Zakonom (članak 3. stavci 1., 2., 4., 5., 6. i 7.)
b) ako minimalnu plaću ne ugovori ili ne utvrdi u brutoiznosu (članak 3. stavak 3.)
c) ako s radnikom sklopi sporazum o odricanju od prava na isplatu minimalne plaće (članak 3. stavak 8.)
d) ako ne isplati povećanje plaće najmanje u visini utvrđenoj kolektivnim ugovorom čija je primjena proširena sukladno općem propisu o radu (članak 3.a stavci 1., 2. i 3.)
e) ako ne isplati minimalnu plaću u visini utvrđenoj prema odredbama ovoga Zakona uredbom Vlade Republike Hrvatske (članak 6. stavak 1.).
(2) Novčanom kaznom od 7000,00 do 10.000,00 kuna 920,00 do 1320,00 eura za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi poslodavca te fizička osoba obrtnik i osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost kada je prekršaj počinila u vezi s obavljanjem svog obrta ili samostalne djelatnosti.
(3) Novčanom kaznom od 920,00 do 1320,00 eura za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se poslodavac fizička osoba i odgovorna osoba pravne osobe..
(3) Iznos novčane kazne kojom će se kazniti poslodavac za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka uvećava se prema broju radnika kojima poslodavac nije obračunao i isplatio minimalnu plaću u visini utvrđenoj prema odredbama ovoga Zakona, po njezinu dospijeću, s tim da tako izrečena novčana kazna ne može biti viša od najviše novčane kazne propisane posebnim propisom.