Zakon o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija
Izmjene: NN 114/2022
Izmjene i dopune, NN 114/2022. Nastali tekst objavljen 3. listopada 2022.
Ovim je aktom izmijenjena 4 članka.
Članci su navedeni pod svojim brojevima u zakonu, a uz svaki stoji odredba ovoga akta koja ga je promijenila.
Ovako se prikazuje izbrisani tekst, ovako dodani, a okomita crta uz odredbu znači da je u cijelosti dodana ili izbrisana.
Članak 9. izmijenjenčlankom 1. ovoga akta
(1) Neprofitna organizacija vodi knjigovodstvo po načelu dvojnog knjigovodstva, a prema rasporedu računa iz računskog plana za neprofitne organizacije.
(2) Iznimno, zakonski zastupnik neprofitne organizacije može donijeti Odluku o vođenju jednostavnog knjigovodstva i primjeni novčanog računovodstvenog načela ako je:
– vrijednost imovine neprofitne organizacije na kraju svake od prethodne tri godine uzastopno manja od 230.000,00 kuna 30.526,25 eura i
– godišnji prihod neprofitne organizacije u svakoj od prethodne tri godine uzastopno manji od 230.000,00 kuna 30.526,25 eura godišnje.
(3) Odluka iz stavka 2. ovoga članka donosi se u roku predviđenom za podnošenje godišnjih financijskih izvještaja za prethodnu poslovnu godinu i važeća je dok neprofitna organizacija zadovoljava uvjete iz stavka 2. ovoga članka, odnosno do opoziva.
(4) Neprofitna organizacija koja zadovoljava uvjete iz stavka 2. ovoga članka, a odluči se za vođenje dvojnog knjigovodstva, obvezna je primjenjivati odredbe ovoga Zakona isključivo u dijelu sastavljanja financijskih izvještaja iz članka 29. stavka 1. ovoga Zakona i njihove dostave Ministarstvu financija, odnosno drugoj instituciji koju Ministarstvo financija ovlasti za zaprimanje i obradu financijskih izvještaja.
(5) Neprofitna organizacija prve tri godine od osnivanja obvezna je voditi dvojno knjigovodstvo.
(6) Ministar financija pravilnikom o neprofitnom računovodstvu i računskom planu propisuje način vođenja jednostavnog knjigovodstva i primjenu novčanog računovodstvenog načela.
Članak 23. izmijenjenčlankom 2. ovoga akta
(1) Imovina se početno iskazuje po trošku nabave (nabavnoj vrijednosti), odnosno po procijenjenoj vrijednosti.
(2) Dugotrajna imovina je financijska i nefinancijska imovina čiji je vijek upotrebe duži od jedne godine i koja duže od jedne godine zadržava isti pojavni oblik.
(3) Dugotrajna nefinancijska materijalna imovina čiji je pojedinačni trošak nabave (nabavna vrijednost) niži od 3500,00 kuna 464,53 eura može se otpisati jednokratno, stavljanjem u upotrebu, uz obvezu pojedinačnog ili skupnog praćenja u korisnom vijeku upotrebe.
(4) Kratkotrajna nefinancijska imovina je imovina namijenjena obavljanju djelatnosti ili daljnjoj prodaji u roku kraćem od godinu dana.
(5) Trošak nabave (nabavnu vrijednost) nefinancijske imovine čini kupovna cijena uvećana za carine, nepovratne poreze, troškove prijevoza i sve druge troškove koji se mogu izravno dodati troškovima nabave i osposobljavanja za početak upotrebe.
Članak 32. izmijenjenčlankom 3. ovoga akta
Revizija godišnjih financijskih izvještaja
(1) Financijski izvještaji neprofitne organizacije koja je u prethodnoj godini imala ukupan prihod od tri 398.168,43 eura do uključivo deset milijuna kuna 1.327.228,08 eura podliježu revizijskom uvidu koji se obavlja sukladno revizijskim propisima.
(2) Financijski izvještaji neprofitne organizacije koja je u prethodnoj godini imala ukupan prihod iznad deset milijuna kuna 1.327.228,08 eura podliježu reviziji koja se obavlja sukladno revizijskim propisima.
(3) Neprofitne organizacije iz stavaka 1. i 2. ovoga članka dužne su do 30. lipnja tekuće godine objaviti na svojim mrežnim stranicama revizorsko izvješće o obavljenoj reviziji godišnjih financijskih izvještaja, odnosno o uvidu u financijske izvještaje za prethodnu godinu.
(4) Objava revizorskog izvješća o obavljenoj reviziji godišnjih financijskih izvještaja, odnosno o uvidu u financijske izvještaje za prethodnu godinu iz stavka 3. ovoga članka ne odnosi se na sindikate i udruge poslodavaca.
(5) Sindikati i udruge poslodavaca dužni su do 30. lipnja tekuće godine dostaviti Ministarstvu financija revizorsko izvješće o obavljenoj reviziji godišnjih financijskih izvještaja, odnosno o uvidu u financijske izvještaje za prethodnu godinu.
(6) Sindikati i udruge poslodavaca mogu dostaviti revizorsko izvješće o obavljenoj reviziji godišnjih financijskih izvještaja, odnosno o uvidu u financijske izvještaje za prethodnu godinu zainteresiranim stranama ako se time ne narušava njihovo slobodno i neovisno djelovanje.
Članak 45. izmijenjenčlankom 4. ovoga akta
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 5000,00 kuna 660,00 eura do 200.000,00 kuna 26.540,00 eura kaznit će se za prekršaj neprofitna organizacija koja vodi dvojno knjigovodstvo, a novčanom kaznom u iznosu od 1000,00 kuna 130,00 eura do 50.000,00 kuna 6630,00 eura kaznit će se za prekršaj neprofitna organizacija koja vodi jednostavno knjigovodstvo ako:
1. ne provodi samoprocjenu funkcioniranja sustava financijskog upravljanja i kontrola sukladno odredbama ovoga Zakona (članak 4. stavak 1.)
2. ne izrađuje i/ili ne usvaja financijske planove sukladno odredbama ovoga Zakona (članak 5. stavci 1. i 3.)
3. ne dostavi izvještaj o potrošnji proračunskih sredstava nadležnom tijelu državne uprave, odnosno jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave (članak 6. stavak 1.)
4. ne vodi poslovne knjige i ne sastavlja knjigovodstvene isprave i financijske izvještaje na hrvatskom jeziku i u valutnoj jedinici koja se primjenjuje u Republici Hrvatskoj (članak 10. stavak 3.)
5. ne vodi poslovne knjige dvojnog knjigovodstva sukladno odredbama ovoga Zakona (članak 12. stavak 1.)
6. ne unosi podatke u glavnu knjigu po unaprijed pripremljenom računskom planu (članak 12. stavak 4.)
7. ne vodi poslovne knjige na način da se osiguraju ispravnost i kontrola unesenih podataka, i/ili čuvanje i mogućnost korištenja podataka, i/ili dobivanje uvida u promet i stanja na računima glavne knjige te vremenski slijed obavljenog unosa poslovnih događaja (članak 15. stavak 1.)
8. vodi poslovne knjige za godinu koja nije jednaka kalendarskoj godini (članak 15. stavak 2.)
9. ne otvori poslovne knjige sukladno odredbama ovoga Zakona (članak 15. stavak 3.)
10. ne zaključi poslovne knjige sukladno odredbama ovoga Zakona (članak 16. stavak 1.)
11. ne zaštiti poslovne knjige koje se vode na elektroničkom mediju sukladno odredbama ovoga Zakona (članak 16. stavak 2.)
12. ne čuva dnevnik, glavnu knjigu i pomoćne knjige u rokovima i na način sukladno odredbama ovoga Zakona (članak 16. stavak 5.)
13. ne čuva knjigu primitaka i izdataka, knjigu blagajne, knjigu ulaznih računa, knjigu izlaznih računa i popis dugotrajne nefinancijske imovine u rokovima i na način sukladno odredbama ovoga Zakona (članak 16. stavak 6.)
14. ne čuva knjigovodstvene isprave u rokovima i na način sukladno odredbama ovoga Zakona (članak 18.)
15. ne popiše imovinu i obveze sukladno odredbama ovoga Zakona (članak 20.)
16. imovinu i obveze ne iskazuje po računovodstvenom načelu nastanka događaja (članak 22. stavak 6.)
17. prihode i rashode ne priznaje uz primjenu računovodstvenog načela nastanka događaja (članak 26. stavak 1.)
18. ne sastavlja i ne podnosi financijske izvještaje sukladno odredbama ovoga Zakona (članak 28. stavak 4.)
19. ne objavi na svojim mrežnim stranicama revizorsko izvješće o obavljenoj reviziji godišnjih financijskih izvještaja, odnosno o uvidu u financijske izvještaje za prethodnu godinu (članak 32. stavak 3.)
20. ne upiše se u Registar neprofitnih organizacija (članak 34. stavak 1.)
21. ne izvijesti o promjeni podataka unesenih u Registar neprofitnih organizacija (članak 35. stavak 1.)
22. ne omogući nadzor ovlaštenoj osobi sukladno odredbama ovoga Zakona (članak 42.)
23. ne otkloni utvrđene nepravilnosti i ne obavijesti Ministarstvo financija o učinjenom na način predviđen odredbama ovoga Zakona (članak 44. stavak 3.).
(2) Novčanom kaznom u iznosu od 5000,00 kuna 660,00 eura do 20.000,00 kuna 2650,00 eura kaznit će se za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka osoba zakonski zastupnik neprofitne organizacije koja vodi dvojno knjigovodstvo, a novčanom kaznom u iznosu od 1000,00 kuna 130,00 eura do 10.000,00 kuna 1320,00 eura kaznit će se za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka osoba zakonski zastupnik neprofitne organizacije koja vodi jednostavno knjigovodstvo.
(3) Novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 kuna 1320,00 eura do 50.000,00 kuna 6630,00 eura kaznit će se za prekršaj čelnik tijela državne uprave, odnosno jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave ako odobri isplatu neprofitnoj organizaciji koja nije upisana u Registar neprofitnih organizacija.